V hodinách základů společenských věd dostali žáci tříd 2. A a 6. A8 jedinečný úkol – vytvořit vlastní stát. Tento projekt spojil prvky politologie, ekonomie, historie i výtvarné výchovy a ukázal, jak mohou mezipředmětové vztahy obohatit výuku. Každá třída byla rozdělena do menších skupin, z nichž každá dostala za úkol vytvořit vlastní stát. Nejdříve museli žáci promyslet základní atributy své země. Začalo to volbou názvu, který často odrážel charakteristické rysy jejich imaginární země. Následně se věnovali tvorbě měny, která měla symbolizovat ekonomickou stabilitu jejich státu. Jedním z nejzajímavějších úkolů bylo navrhnout vlajku. Žáci museli zapojit svou kreativitu a zároveň přemýšlet o symbolice barev a tvarů. Některé skupiny šly ještě dál a vytvořily státní hymnu, která měla jejich zemi reprezentovat při „oficiálních příležitostech“. Dalším krokem bylo promyslet organizaci státu a jeho politický systém. Skupiny se musely rozhodnout, jak budou rozděleny pravomoci mezi různé složky státní moci. Některé týmy zvolily demokratický systém s parlamentem a prezidentem, jiné se inspirovaly monarchiemi či jinými modely. Každý návrh odrážel originální přístup a způsob, jakým žáci přemýšleli o správě své země.
Na závěr projektu měly skupiny možnost představit svůj stát spolužákům. Prezentace zahrnovaly popis klíčových aspektů jejich země, ukázky vlajek, názorné příklady měn, dělby moci i představy o fungování sektorů zdravotnictví a školství.. Třídy se navzájem inspirovaly a projekty byly hodnoceny nejen podle originality, ale i podle schopnosti žáků obhájit svá rozhodnutí.
Projekt „Vytvoř si vlastní stát“ byl nejen zábavným zpestřením výuky, ale také praktickým cvičením, které žákům přiblížilo fungování skutečných států. Díky propojení různých předmětů si žáci lépe uvědomili, jak spolu jednotlivé oblasti společnosti souvisejí. Navíc si rozvíjeli dovednosti jako týmová spolupráce, kritické myšlení a schopnost prezentovat své myšlenky.
Veronika Růžičková