Žáci tříd 2. A, 2. B, 6. A8
V souladu s učebním plánem gymnázia si povinně zvolíte dva předměty, které budete navštěvovat ve třetím (sedmém) a čtvrtém (osmém) ročníku. Jedná se o dvouleté předměty, které jsou ve třetím (sedmém) ročníku dvouhodinové, ve čtvrtém (osmém) ročníku čtyřhodinové. Volba těchto předmětů úzce souvisí s předměty, ze kterých budete maturovat v profilové části a také s volbou vysokoškolského studia.
Obsahem profilové části maturitní zkoušky z předmětů – (matematika, fyzika, chemie, biologie, základy spol. věd, dějepis, zeměpis, informačně technologický základ a další cizí jazyk) je určitá část učiva příslušných volitelných předmětů. Proto důrazně doporučujeme návštěvu odpovídajícího volitelného předmětu, chcete-li z některého z těchto předmětů maturovat v profilové části.
K volbě seminářů z následující nabídky přistupujte zodpovědně! Případné změny seminářů budou možné pouze ve výjimečných a odůvodněných případech!
O požadavcích k přijímacím zkouškám na VŠ se můžete informovat u výchovného poradce.
Termín odevzdání přihlášek: 29. února 2024
Předkládáme Vám stručnou charakteristiku volitelných předmětů, ze kterých můžete vybírat
- Seminář a cvičení z matematiky – MS
- cílem semináře je zejména příprava k profilové části maturitní zkoušky (některé kapitoly z profilové zkoušky jsou probírány pouze v rámci tohoto dvouletého semináře z matematiky), k Matematice+ a přijímacím zkouškám na VŠ.
- kromě zopakování a prohloubení znalostí z učiva 1. a 2. ročníku rozšiřuje seminář učivo povinného předmětu matematika o nové části, např. analytická geometrie v prostoru, maticový počet, diferenciální a integrální počet.
- seminář je vhodný především pro studenty se zájmem o další studium na vysokých školách přírodovědného, technického a ekonomického směru
- Seminář a cvičení z fyziky – FS
- cílem semináře je příprava k maturitě, prohloubení znalostí středoškolské fyziky s důrazem na vzájemnou souvislost různých oblastí fyziky a příbuzných oborů
- příprava k přijímacím zkouškám na VŠ
- řešení složitějších fyzikálních úloh, vypracování testů podobných testům na VŠ
- získávání odborných informací na Internetu
- Seminář a cvičení z chemie – ChS
- prohloubení a procvičování učiva z chemie obecné, anorganické, organické, analytické
a biochemie - práce s odbornou a cizojazyčnou literaturou
- práce na PC, informace z Internetu
- příprava na maturitní zkoušku a přijímací zkoušky na VŠ
- praktické dovednosti v chemické laboratoři
- Seminář a cvičení z biologie – BiS
- rozšiřování a procvičování učiva (fylogeneze organismů, orgánových soustav – živočichů i člověka)
- buněčná biologie
- základní metabolické děje
- práce s odbornou literaturou
- příprava k maturitě a na přijímací zkoušky na VŠ
- získávání dovedností a návyků v různých metodách praktických cvičení
- Informačně technologický základ – ITZ (k nové maturitní zkoušce)
- moderní programovací techniky
- Databázové aplikace – základní pojmy a principy databázové aplikace a jejího použití
– ovládání databázové aplikace - databáze a jejich použití při tvorbě aplikací
- Informace a informační zdroje – práce s informacemi; informace a metainformace
– druhy informačních zdrojů; relevance a kvalita informačních zdrojů
– etické a právní normy při práci s informacemi, ochrana autorských práv
– ergonomie a hygiena práce s PC, ICT pro osoby s handicapem - Hardware – komponenty počítače a jejich funkce, digitální záznam informací
– periferní zařízení
– práce s počítačem a periferními zařízeními
– využití počítače v propojení s dalšími zařízeními (digitální fotoaparát, mobil apod.) - Software – principy operačních systémů
– práce v operačním systému
– práce s daty
– druhy operačních systémů, aplikační programy a jejich typy
– programovací jazyky
– bezpečnostní pravidla při používání počítače (aktualizace operačního systému
a aplikací, ochrana proti virům apod.) - Počítačové sítě – orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí
a sítí GSM
– internet, komunikace, automatická aktualizace, antivirové zabezpečení
- Společenskovědní seminář – SvS
- navazuje na učivo předmětu základy spol. věd, rozšiřuje znalosti a praktické dovednosti
v jednotlivých společenských vědách - v prvním roce se zaměřuje na ekonomii, psychologii, sociologii, logiku, ve druhém roce na filosofii, právo a politologii
- náplň jedné čtvrtiny hodin mohou ovlivnit žáci
- mezi základní prostředky bude patřit práce s rozmanitými texty, testy, ankety, soutěže, logická cvičení, besedy a diskuse
- Dějepisný seminář – DS
- v prvním roce – práce s historickým dokumentem, regionální historie, Valašsko, Rožnovsko
- náboženské systémy, mytologie
- vybrané kapitoly z dějin středověku a novověku
- ve druhém roce – dějiny kultury, hospodářství, techniky, historický zeměpis
- vybrané kapitoly z dějin 20. stol., prognózy pro 21. stol.
- rozbor aktuálních problémů, výročí, exkurze
- Seminář a cvičení z geografie a geologie – GeS
- tematická návaznost na předmět Geografie a geologie, prohloubení znalostí a především praktických dovedností a souvislostí mezi fyzickou, humánní (socioekonomickou) a regionální geografií
- politická geografie, analýza aktuálních geopolitických problémů a konfliktů ve světě a globálních problémů lidstva
- praktická příprava nejen k maturitě, ale hlavně k přijímacím zkouškám a k samotnému studiu na vysokých školách geografického, kartografického a ekonomického zaměření či ke studiu na fakultách sociálních věd (žurnalistika, politologie, mezinárodní vztahy, místní a regionální správa a rozvoj, environmentální studia ad.); všeobecný přírodní, kulturní a politický přehled
- vybrané kapitoly jsou koncipovány na základě budoucích potřeb studentů semináře (student aktivně ovlivňuje jeho skladbu)
- samostatná práce s odbornou literaturou, atlasy a zejména s internetovými zdroji, datovými a mapovými podklady (světové geografické databáze, Český statistický úřad, veřejné mapové portály aj.), analýza a interpretace dat v souvislostech, aktivní řešení problémů
- praktická kartografie – GIS, dálkový průzkum Země, tvorba map
- týdenní aplikované terénní cvičení (společně s BiS)
- využití obrázků, schémat, grafů; dokumentů, studentských referátů, moderované diskuse; aktivní obhajoba seminární práce vs. její oponentura
- Seminář z deskriptivní geometrie – DgS
- seminář je velmi vhodný pro budoucí studenty technických oborů – stroj. fakulty, architektury apod.
- základní zobrazovací metody – kótované promítání, Mongeovo promítání, pravoúhlá axonometrie, kosoúhlé promítání
- určování vzájemných poloh bodů, přímek a rovin
- konstrukce kuželoseček
- zobrazování jehlanu, hranolu, oblých těles (koule, válec, kužel) a jejich řezy
- Konverzace ve španělském jazyce – ŠK
- prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
- rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
- aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
- reálie španělsky mluvících zemí
- četba španělsky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
- získání základních znalostí o kultuře a životním stylu ve španělsky mluvících zemích
- upevnění a automatizace výslovnostních návyků
- Konverzace v německém jazyce – NK
- rozšiřování slovní zásoby a zdokonalení řečových dovedností
- cvičení sluchové paměti, reprodukce slyšených textů
- čtení a rozbor úryvků z literárních děl, prohlubování znalostí reálií německy mluvicích zemí
- práce s časopisy, velké osobnosti německé a rakouské kultury
- diskuse k aktuálním tématům
- korespondence úřední, navazování osobních kontaktů
- využití Internetu, spolupráce s partnerskou školou
- příprava k maturitní zkoušce, aplikace vědomostí k aktivnímu užití v praxi
- Seminář z anglického jazyka AS
- seminář je primárně určen studentům, kteří se připravují ke složení jazykových zkoušek a dále těm, kteří se v budoucnu chtějí angličtině věnovat profesně a dále ji odborně studovat na VŠ
- seminář není zamýšlen jako doučování
- seminář je zaměřen především na přípravu k jazykovým zkouškám na úrovni B2 případně vyšší
- seminář nabízí rozšíření a prohloubení jazykových znalostí (pronunciation, grammar, spelling, vocabulary) a jazykových dovedností (reading, writing, speaking, listening)
- v závěrečném ročníku možnost nacvičování přijímacích testů
- pro zapsání do tohoto semináře je nutné úspěšně napsat test (termín bude upřesněn)
Žáci tříd 3. A, 3. B, 7. A8
V souladu s učebním plánem gymnázia si povinně zvolíte třetí a čtvrtý volitelný předmět, které budete navštěvovat v posledním ročníku gymnázia. Oba předměty budou tříhodinové. Semináře, které již navštěvujete, budou ve čtvrtém ročníku čtyřhodinové! Není možná volba stejných seminářů ve třetím a čtvrtém ročníku. Každý žák musí mít čtyři různé volitelné předměty.
V posledním ročníku nebudete mít předměty: fyzika, biologie, chemie.
Obsahem profilové části maturitní zkoušky z předmětů – (matematika, fyzika, chemie, biologie, základy spol. věd, dějepis, zeměpis, estetika a další cizí jazyk) je určitá část učiva příslušných volitelných předmětů.
Volbu proveďte uváženě tak, abyste se dobře připravili k maturitní zkoušce a na VŠ.
O požadavcích k přijímacím zkouškám na VŠ se můžete informovat u výchovného poradce.
Termín odevzdání přihlášek: 29. února 2024
Předkládáme Vám stručnou charakteristiku volitelných předmětů, ze kterých můžete vybírat
- Seminář a cvičení z fyziky – FS
- cílem semináře je příprava k maturitě, přehled, prohloubení a procvičení středoškolské fyziky
s důrazem na vzájemnou souvislost různých oblastí fyziky a příbuzných oborů - příprava k přijímacím zkouškám na VŠ
- řešení složitějších fyzikálních úloh, vypracování testů podobných testům na VŠ
- využití Internetu ve vhodných případech
- Seminář a cvičení z chemie – ChS
- prohloubení a procvičování učiva z chemie obecné, anorganické, organické, analytické
a biochemie - práce s odbornou a cizojazyčnou literaturou
- práce na PC, informace z Internetu
- příprava na maturitní zkoušku a přij. zkoušky na VŠ
- praktické dovednosti v chemické laboratoři
- Seminář a cvičení z matematiky – MS
- procvičení a prohloubení učiva matematiky ze základních hodin na vyšším gymnáziu s hlavním důrazem na přípravu ke společné (písemné) části maturity z matematiky
- náplní učiva mj. úpravy výrazů, řešení všech typů rovnic a nerovnic, grafy funkcí, goniometrie a další
- procvičení příkladů z přijímacích zkoušek na VŠ
- Informačně technologický základ – ITZ (k nové maturitní zkoušce)
- Informace a informační zdroje – práce s informacemi; informace a metainformace
– druhy informačních zdrojů; relevance a kvalita informačních zdrojů
– etické a právní normy při práci s informacemi, ochrana autorských práv
– ergonomie a hygiena práce s PC, ICT pro osoby s handicapem - Hardware – komponenty počítače a jejich funkce, digitální záznam informací
– periferní zařízení
– práce s počítačem a periferními zařízeními
– využití počítače v propojení s dalšími zařízeními (digitální fotoaparát, mobil apod.) - Software – principy operačních systémů
– práce v operačním systému
– práce s daty
– druhy operačních systémů, aplikační programy a jejich typy
– programovací jazyky
– bezpečnostní pravidla při používání počítače (aktualizace operačního systému
a aplikací, ochrana proti virům apod.) - Počítačové sítě – orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí
a sítí GSM
– internet, komunikace, automatická aktualizace, antivirové zabezpečení
- Estetický seminář – ES
- dějiny umění – umění jako obraz své doby
- dějiny hudby
- hudební teorie a terminologie, poslech děl, zařazení, rozbor
- architektura a krajina, prostředí života
- evropská výtvarná kultura a mimoevropské umění – regionální umění
- absolvování semináře je nezbytné pro maturitu z profilového předmětu Estetická výchova
- seminář je vhodný pro žáky, kteří se budou hlásit na umělecké školy, pedagogické fakulty a pod.
- Dějepisný seminář – DS
- Práce s historickým dokumentem
- Náboženské systémy mytologie
- Vybrané kapitoly z dějin středověku a novověku
- Dějiny kultury, hospodářství, techniky, historický zeměpis
- Vybrané kapitoly z dějin 20. stol, prognózy pro 21. stol.
- Konverzace v německém jazyce – NK
- rozšiřování slovní zásoby a zdokonalení řečových dovedností
- cvičení sluchové paměti, reprodukce slyšených textů
- čtení a rozbor úryvků z literárních děl, prohlubování znalostí reálií německy mluvicích zemí
- práce s časopisy, velké osobnosti německé a rakouské kultury
- diskuse k aktuálním tématům
- korespondence úřední, navazování osobních kontaktů
- využití Internetu, spolupráce s partnerskou školou
- příprava k maturitní zkoušce, aplikace vědomostí k aktivnímu užití v praxi
- Konverzace v anglickém jazyce – AK
- prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
- rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
- aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
- reálie anglicky mluvících zemí
- přehled historie anglické a americké literatury, četba úryvků v originále
- četba anglicky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
- získání základních znalostí o kultuře a životním stylu v anglicky mluvících zemích
- sestavení souvislého písemného a ústního sdělení k aktuálním událostem a dané tematice
v různých formách - upevnění a automatizace výslovnostních návyků
- Konverzace ve španělském jazyce – ŠK
- prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
- rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
- aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
- reálie španělsky mluvících zemí
- četba španělsky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
- získání základních znalostí o kultuře a životním stylu ve španělsky mluvících zemích
- upevnění a automatizace výslovnostních návyků
- Konverzace v ruském jazyce – RK
- upevnění znalostí písemné i tištěné azbuky, plynulého čtení a psaní
- psaní na ruské klávesnici
- gramatika v rozsahu učebnice Klass (1. – 3. díl)
- témata: osobní charakteristika, bydlení, škola, obchody, stravování, kultura a umění, Moskva, Petrohrad
- Seminář z deskriptivní geometrie – DGS
- seminář je velmi vhodný pro budoucí studenty technických oborů – stroj. fakulty, architektury apod.
- základní zobrazovací metody – kótované promítání, Mongeovo promítání, pravoúhlá axonometrie, kosoúhlé promítání
- určování vzájemných poloh bodů, přímek a rovin
- konstrukce kuželoseček
- zobrazování jehlanu, hranolu, oblých těles (koule, válec, kužel) a jejich řezy
- Základy podnikání a projektové řízení – ZPPŘ
- Měkké manažerské dovednosti (SWOT, Brainstorming, zpětná vazba, týmová práce, time management, komunikace a vyjednávání, řešení problémů a konfliktů)
- Základy projektového řízení
- Základy podnikání (právní úprava, daně a účetnictví, ekonomika obchodu, personalistika)
- Řízení podnikatelských plánů a projektů (LogFrame, harmonogram, rozpočet)
- Analýzy (trhu, cílových skupin, konkurence, finanční, rizik)
- Marketing
- Seminář 3D grafiky – 3D
- matematický model scény, vrcholy, hrany a plochy, primitivní tělesa a jejich transformace
- fyzická transformace objektu, úpravy objektu pomocí modifikátorů
- použití polí objektů, frames ap. jako řešení opakujících se objektů (sloupořadí, žaluzie, řetěz,
..) - materiály – fyzikální vlastnosti povrchu a jejich reprezentace pomocí shaderů, fyzická reprezentace plasticity versus použití bump map
- světla a jejich použití ve scéně
- kamery a jejich vlastnosti, typ kamery, nastavení optiky, zaostření a hloubka ostrosti
- rendering – renderovací engine, nastavení renderingu, řešení běžných chyb renderingu
- jednoduchá animace na základě klíčových snímků
- případné další rozšiřujcí učivo
- inverzní kinematika (spojení objektů, kostra objektu…)
- použití částicových vlastností materiálů (vlasy, srst, tráva, déšť…)
- reálná fyzika ve 3D modelování – gravitace, materiálové vlastnosti (látka, dým, kapalina…)
- Seminář a cvičení z molekulární biologie a genetiky – MBG
- podrobněji se probírají struktura a funkce informačních makromolekul (nukleové kyseliny, proteiny)
- prohlubuje se učivo z genetiky virů, prokaryot a eukaryot (struktura a regulace jejich genomu)
- řeší se evoluce na molekulární úrovni
- probírají se metody a techniky používané v molekulární biologii a genetice
- seznámení s epigenetikou
- probírá se molekulární podstata rakovinného bujení
- dovednosti a znalosti vhodné ke studiu na přírodovědeckých a lékařských fakultách
- Soudobé dějiny a geopolitika – SDG
- seminář náplní obohacuje dějepisnou výuku moderních dějin o nejnovější dějiny soudobé a nahrazuje a prohlubuje geopolitická témata dosavadního předmětu Geografie a geopolitika (Geop)
- seminář je vhodným doplňkem pro maturanty z dějepisu, geografie a společenských věd k jejich příslušným dvouletým seminářům (rozvíjí znalosti a dovednosti z DS, GeS a SvS – u žádného z předmětů ale tyto dvouleté semináře jakožto přípravu k maturitě a na vysoké školy nenahrazuje!) či studenty, kteří orientaci v soudobém geopolitickém dění upotřebí při přijímacích zkouškách na vysoké školy (testování studijních předpokladů apod.)
- seminář řeší témata geopolitického vývoje po rozpadu bipolárního světa v 90. letech 20. století, integračních procesů v Evropě a ve světě a vybraných aktuálních geopolitických problémů a konfliktů světa
- seminář bude vyučován formou zpracování zvolených případových studií studentskými seminárními pracemi s ústní prezentací, její oponenturou, kritickým zhodnocením a následnou moderovanou diskusí; další vybraná témata budou analyzována s využitím filmového či textového dokumentu
- Mediální gramotnost a kritické myšlení (v anglickém jazyce) – MGKM
- Seminář umožní studentům lépe pochopit, jakou roli hrají masmédia v našich životech a zároveň rozšíří jejich slovní zásobu a znalosti jazykových prostředků tak, aby byli nejen schopni lépe porozumět mediálnímu obsahu ale i posoudit jeho relevanci a rozpoznat motivaci autorů. Seminář je zaměřený jak na teoretické tak i na praktické dovednosti a bude probíhat podle následujícího plánu.
- Seznámení se s různými typy masmédií se zaměřením na média s největším dopadem na společnost, zejména denní tisk, televizní vysílání a sociální sítě.
- Efektivní používání nástrojů pro vyhodnocení důvěryhodnosti zdroje informací a jejich kvality.
- Kritická analýza mediálního obsahu se zaměřením na analýzu použitých prostředků pro formování názoru publika, stanovení cílové skupiny a odhalení předpokládaného záměru tvůrce obsahu.
- Praktická část, ve které si studenti předem stanoví parametry mediálního produktu (cílová skupina, obsah, prostředky a požadovaný dopad) a následně takový mediální produkt společně vytvoří.
- Seminář je určen studentům se znalostí anglického jazyka minimálně na úrovní B1.
- Seminář z geologie a ekologie – SGE
- V semináři se budeme zabývat různými aspekty geologie, účastníci se seznámí s horninami a nerosty, pochopí, jak vznikají a jaké jsou jejich vlastnosti, získají informace o těžbě nerostných surovin a dopadech těžby na životní prostředí, o vodním režimu v krajině a o ochraně vodních zdrojů. Seminář zahrne také pedologii (vznik půd, půdní typy, ochrana půdy) a paleontologii (vznik fosilií, význam fosilií pro studium geologické minulosti). Budeme získávat znalosti o geologickém vývoji České republiky v souvislosti s geologickým vývojem planety Země, poznáme rostliny a živočichy, kteří se vyskytovali na Zemi v minulých geologických obdobích.
- Ekologie je vědní obor, který se zabývá vztahy mezi živými organismy a jejich prostředím. Seznámíme se s abiotickými vlivy prostředí, jako je například teplota, voda, světlo. Prohloubíme znalosti o ekosystémech, budeme zkoumat vztahy mezi živými a neživými složkami přírody. Zmíníme se o hlavních globálních ekologických problémech, které ohrožují životní prostředí a biodiverzitu na naší planetě. Budeme diskutovat o klimatické změně, znečištění ovzduší a vody, ztrátě biodiverzity, suchu a znečištění půdy.
- Zpravodajská analýza a strukturované analytické techniky – ZASAT
- Cílem je uvést studenty do problematiky aplikace individuálních a kolektivních kognitivních metod pro vážení dat a testování hypotéz v sociokulturním kontextu. Tj. dát studentům základy analytického myšlení.
- Znalost a uvědomění si, kdy a proč potřebujeme informace, kde je najít a jak je vyhodnotit, použít a jak je sdělovat (informační gramotnost).
- Schopnost informace zpracovat, utřídit, porovnat, ověřit, nalézt vzájemné vazby a souvislosti, vyhodnotit a vyvodit ze získaných informací závěry.
- Zpravodajství jako součást každodennosti, zpravodajský cyklus, analytická práce v rámci zpravodajského cyklu
- Zpravodajská analýza (Intelligence Analysis)
- Strukturované analytické techniky (Structured Analytic Techniques)
- Demonstrace na případových studiích
- Týmová práce.
- Analýza historické či aktuální kauzy s využitím informací z otevřených zdrojů.
- V rámci semináře budeme pracovat také s výukovými a odbornými texty v angličtině (nutná schopnost porozumět, přeložit – B1).
- Seminář z psychologie – PSCH
- Seminář se zaměřuje na praktické oblasti psychologie, nejznámější jména z této vědecké oblasti a výzkumy, které byly provedeny. Pokusíme se realizovat některé výzkumy, vyzkoušíme si tvorbu a aplikaci metodologie. Součástí semináře bude i prohloubení znalostí o základních pojmech (pozornost, motivace, paměť, inteligence atp.)
- Psychické poruchy, psychoterapie
- Stres a psychohygiena, obranné mechanismy
- Pracovní pohovor, volba povolání
- Psychologie práce
Psychologické výzkumy, experimenty