Omlouváme se, ale stránka Gymnázia bez JavaScriptu nefunguje správně. Prosím zapněte si JavaScript k načtení webu.

Hodnocení profilové části maturitní zkoušky – školní rok 2021/2022

pro maturitní zkoušky
školní rok 2021/2022

Třídy: 8. A8, 4. A, 4. B

V souladu se zákonem č. 561/2004 Sb. a vyhláškou 177/2009 Sb. o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, podle ŠVP Gymnázia Rožnov pod Radhoštěm a na základě podkladů předmětových komisí stanovuji:

  • Zkouška z českého jazyka a cizích jazyků obsahuje písemnou práci a ústní zkoušku před zkušební komisí. Ostatní zkoušky profilové části maturitní zkoušky proběhnou formou ústní zkoušky před zkušební komisí.
  • Hodnocení každé zkoušky navrhuje zkoušející a schvaluje zkušební maturitní komise hlasováním. Při rovnosti hlasů je rozhodující hlas předsedy zkušební maturitní komise.
  • Hodnocení každé zkoušky profilové části se provádí podle klasifikační stupnice:
    1. – výborný,
    2. – chvalitebný,
    3. – dobrý,
    4. – dostatečný,
    5. – nedostatečný,
  • Kritéria pro hodnocení jednotlivých stupňů vychází z pravidel hodnocení výsledků vzdělávání, která jsou součástí školního řádu.
  • Kritéria hodnocení jednotlivých zkoušek profilové části maturitní zkoušky schvalují jednotliví členové maturitních komisí.
  • Žáci s PUP mají podmínky stanovené podle doporučení PPP.

Termíny písemných prací

  • Písemná práce z českého jazyka 4. dubna 2022
  • Písemná práce z anglického jazyka 5. dubna 2022
  • Písemná práce z německého, španělského j. 6. dubna 2022

Termíny ústních zkoušek

  • 4.A, 4.B       16. 5. – 20. 5. 2022
  • 8.A8             23. 5. – 27.5. 2022

Podmínky profilové zkoušky z českého jazyka a literatury:

Zkouška z českého jazyka a literatury obsahuje písemnou práci a ústní zkoušku před zkušební komisí.

Pro ústní zkoušku z českého jazyka a literatury je závazný Seznam literárních děl pro ústní část maturitní zkoušky z Českého jazyka a literatury (dále jen seznam literárních děl). Kritéria pro tvorbu a odevzdání žákovského seznamu literárních děl jsou součástí školního seznamu literárních děl.

Každá zkouška profilové části je hodnocena zvlášť. Výslednou závěrečnou známku pak tvoří poměr hodnocení 40% (písemná zkouška) : 60% (ústní zkouška).

Kritéria hodnocení profilové maturitní zkoušky – český jazyk

  1. Písemná práce (40%)

Rozsah a průběh zkoušky

  • Žák tvoří jeden souvislý text odpovídající slohové práci.
  • Minimální rozsah je 250 slov včetně.
  • Celková doba trvání zkoušky je 120 minut a zahrnuje i výběr tématu.
  • Povolenou pomůckou při konání písemné práce jsou Pravidla českého pravopisu.
  • Zadání písemné práce obsahuje název zadání, způsob zpracování a popřípadě výchozí text k zadání.
  • Žáci s PUP mají své podmínky stanovené dle doporučení pedagogicko-psychologické poradny.

Témata a útvary

  • Předmětová komise českého jazyka vytvoří společně 8 zadání témat písemných prací; z těchto témat ředitel školy vybere 4 témata obálkovou formou.
  • Útvary volí předmětová komise dle ŠVP na základě konsenzu v předmětové komisi.

Bodování

  • Celkový počet bodů v písemné části je 30 bodů rozdělených dle vnitřních kritérií do tří základních oblastí (respektive šesti dílčích kritérií):
    1. Vytvoření textu podle zadaných kritérií
      1. téma, obsah
      2. komunikační situace, slohový útvar
    2. Funkční užití jazykových prostředků
      1. pravopis, tvarosloví a slovotvorba
      2. lexikum
    3. Syntaktická a kompoziční výstavba textu
      1. větná syntax, textová koheze
      2. nadvětná syntax, koherence textu
  • Každé z těchto dílčích kritérií je hodnoceno body na škále 0 – 1 – 2 – 3 – 4 – 5.
    Minimální bodová hranice pro stanovení úspěšnosti v písemné práci je 13 bodů.
    Pokud žák dosáhne nižší bodové hranice než 13 bodů, v této části zkoušky neprospěl a bude ji opakovat v dalším zkušebním období.
  • Předmětem hodnocení je pouze autorský text žáka. Text prokazatelně převzatý z dostupného zdroje se nezapočítává do celkového rozsahu písemné práce a není tedy předmětem hodnocení.

 

  1. Ústní zkouška (60%)

Seznam literárních děl

  • Pro ústní zkoušku z českého jazyka a literatury stanovuje ředitel školy rozhodnutím v souladu s ŠVP Seznam literárních děl pro ústní část maturitní zkoušky z Českého jazyka a literatury (dále jen seznam literárních děl). Kritéria pro tvorbu žákovského seznamu literárních děl jsou součástí tohoto školního seznamu literárních děl na webu školy.
  • Žák tento seznam odevzdá do 31. března 2022 (jarní zkušební období) / 30. června 2022 (podzimní zkušební období).
  • Maturitní seznam literárních děl a kritéria pro jeho tvorbu, stejně jako kritéria hodnocení, jsou platná
    i pro opravnou a náhradní zkoušku. Neodevzdá-li žák v termínu stanoveném výše svůj seznam literárních děl, losuje si u ústní zkoušky z pracovních listů celého školního seznamu literárních děl.

Průběh zkoušky

  • 20 minut příprava + 15 minut ústní zkouška
  • Žák si losuje jedno literární dílo ze svého maturitního seznamu literárních děl.
  • K přípravě a samotné zkoušce žák obdrží osnovu – Obecná struktura analýzy uměleckého
    a neuměleckého textu
    a Pracovní list, jehož součástí je umělecký text – výňatek z daného literárního díla, a neumělecký text – sloužící k ověření znalostí a dovedností žáka vztahující se k učivu o jazyce a slohu.

Bodování

  • Celkový počet bodů v ústní části je 28 bodů.
  • Dílčí zkouška konaná formou ústní ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura je hodnocena podle čtyř základních oblastí (respektive sedmi dílčích kritérií):
    1. Literárněhistorický kontext literárního díla
    2. Analýza uměleckého textu:
      1. část: literární druh a žánr, zasazení výňatku do kontextu díla, téma a motiv, časoprostor, kompoziční výstavba
      2. část: vypravěč / lyrický subjekt, postavy, autorský styl, typy promluv, veršová výstavba
      3. část: jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku, tropy a figury a jejich funkce ve výňatku
    3. Analýza neuměleckého textu:
      1. část: porozumění textu, charakteristika komunikační situace
      2. část: funkčněstylové charakteristiky textu, jazykové prostředky
    4. . Výpověď v souladu s jazykovými normami a se zásadami jazykové kultury
  • Minimální bodová hranice pro stanovení úspěšnosti v ústní části je 13 bodů.
    Pokud žák dosáhne nižší bodové hranice než 13 bodů, v této části zkoušky neprospěl a bude ji opakovat v dalším zkušebním období.

 

Celkové hodnocení a výsledná známka

  • Maximální počet bodů v písemné části je 30 bodů.
  • Minimální hranice úspěšnosti v písemné části je 13 bodů.
  • Maximální počet bodů v ústní části je 28 bodů.
  • Minimální hranice úspěšnosti v písemné části je 13 bodů.
  • Pokud žák není úspěšný v kterékoliv části zkoušky, pak tuto část zkoušky opakuje v dalším zkušebním období. Hodnocení z druhé části zkoušky, v níž prospěl, se mu započítávají v dalším období.
  • Výsledné hodnocení zohledňuje váhu obou částí maturitní zkoušky (1. část – 40%, 2. část -60%) a spočítá se jako součet 0,4 násobku hodnocení z písemné práce a 0,6 násobku hodnocení ústní zkoušky.

 

Tabulka hodnocení při úspěšném vykonání zkoušky v jednotlivých částech částech (PP + ÚZ):

Stupeň prospěchu Výborný – 1 Chvalitebný – 2 Dobrý – 3 Dostatečný – 4 Nedostatečný – 5
Procentuální úspěšnost >87 až 100 >73 až ≤87 >58 až ≤73 ≥43 až ≤58 <43

 

 

Kritéria hodnocení profilové maturitní zkoušky – cizí jazyk

Zkouška z cizího jazyka obsahuje písemnou práci a ústní zkoušku před zkušební komisí.

  1. Písemná práce

Rozsah práce a průběh zkoušky

  • Žák tvoří jeden souvislý text odpovídající slohové práci.
  • Rozsah práce je 200 – 250 slov.
  • Délka zkoušky je 90 minut včetně času pro volbu zadání.
  • Při konání písemné práce má žák možnost použít tištěný překladový slovník bez příloh pro tvoření jednotlivých slohových útvarů.
  • Zadání práce obsahuje název zadání, způsob zpracování zadání, popřípadě výchozí text k zadání.
  • Žáci s PUP mají upravené podmínky dle doporučení pedagogicko-psychologické poradny.

Témata a útvary

  • Předmětová komise vytvoří 4 zadání témat písemné práce, z nichž ředitelka školy vybere 2 témata pro žákovskou volbu.
  • Slohové útvary jsou voleny dle ŠVP dle dohody v rámci předmětové komise.

Bodování a hodnocení

  • Celkový počet bodů v písemné části je 24 bodů rozdělených dle vnitřních kritérií do čtyř oblastí:
  • zpracování zadání a obsahová stránka textu,
  • organizace a koheze textu,
  • slovní zásoba a pravopis,
  • mluvnické prostředky.
  • Minimální bodová hranice pro stanovení úspěšnosti v písemné práci je 11 bodů. Pokud žák dosáhne nižší bodové hranice než 11, bude tuto část zkoušky opakovat v dalším zkušebním období.
  1. Ústní zkouška

Průběh zkoušky

  • 20 minut příprava + 15 minut ústní zkouška
  • Žáci s PUP mají upravené podmínky dle doporučení pedagogicko-psychologické poradny.

Témata

  • Žáci si volí jednu monotematickou otázku z 25 témat.
  • Ke každému tématu k přípravě i samotné zkoušce žák obdrží pracovní list, zahrnující strukturu tématu pro přípravu na řízený rozhovor se zkoušejícím, popřípadě doplňkový materiál (obrázky, mapy, doplňkové texty s ohledem na obsah daného tématu).

 

Bodování a hodnocení

  • Celkový počet bodů v ústní části je 40 bodů.
  • Zkoušející a přísedící hodnotí ústní zkoušku v těchto čtyřech kritériích:
  • dodržení zadání, obsah, souvislost a samostatnost projevu,
  • lexikální kompetence,
  • gramatické kompetence a textová návaznost,
  • fonologická kompetence.
  • Minimální bodová hranice pro stanovení úspěšnosti u ústní zkoušky je 18 bodů. Pokud žák dosáhne nižší bodové hranice než 18 bodů, bude tuto část zkoušky opakovat v dalším zkušebním období.

 

Celkové hodnocení a výsledná známka

 

  • Maximální počet bodů v písemné části je 24 bodů.
  • Minimální hranice úspěšnosti v písemné části je 11 bodů.

 

  • Maximální počet bodů v ústní části je 40 bodů.
  • Minimální hranice úspěšnosti v ústní části je 18 bodů.

 

  • Pokud žák není úspěšný v kterékoliv části zkoušky, tuto část zkoušky opakuje v dalším zkušebním období. Hodnocení z této části zkoušky, v níž prospěl, se mu započítají v dalším zkušebním období.

 

  • Výsledné hodnocení zohledňuje váhu obou částí maturitní zkoušky (1. část – 40%, 2. část -60%) a spočítá se jako součet 0,4 násobku hodnocení z písemné práce a 0,6 násobku hodnocení ústní zkoušky.

 

Klasifikační stupnice pro jednotlivé části (PP+ÚZ):

 

Stupeň prospěchu Výborný – 1 Chvalitebný – 2 Dobrý – 3 Dostatečný – 4 Nedostatečný – 5
Procentuální úspěšnost ≥90 až 100% ≥76 až <90% ≥62 až <76% 43≥až <62% <43%

 

Kritéria hodnocení ostatních profilových zkoušek

 

  • Příprava na ústní zkoušky trvá 15 minut, ústní zkouška formou řízeného rozhovoru trvá
    15 minut.
  • Žáci s PUP mají své podmínky stanovené dle doporučení pedagogicko-psychologické poradny

 

Stupeň 1 – výborný

Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice, zákonitosti uceleně, přesně a plně chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální i praktické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něj projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný, výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní. Je schopen samostatně studovat vhodné texty.

 

Stupeň 2 – chvalitebný

Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti, výstižnosti. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty.

 

Stupeň 3 – dobrý

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a praktických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v logice se uplatňují chyby.

V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.

 

Stupeň 4 – dostatečný

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a praktických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se projevují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti.

V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.

 

Stupeň 5 – nedostatečný

Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a praktické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele.

 

V Rožnově pod Radhoštěm 25. ledna 2022
RNDr. Alena Gallová

Přejít nahoru