Třídy: 8. A8, 4. A, 4. B
V souladu se zákonem č. 561/2004 Sb. a vyhláškou 177/2009 Sb. o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, podle ŠVP Gymnázia Rožnov pod Radhoštěm a na základě podkladů předmětových komisí stanovuji:
- Zkouška z českého jazyka a cizích jazyků obsahuje písemnou práci a ústní zkoušku před zkušební komisí. Ostatní zkoušky profilové části maturitní zkoušky proběhnou formou ústní zkoušky před zkušební komisí.
- Hodnocení každé zkoušky navrhuje zkoušející a schvaluje zkušební maturitní komise hlasováním. Při rovnosti hlasů je rozhodující hlas předsedy zkušební maturitní komise.
- Hodnocení každé zkoušky profilové části se provádí podle klasifikační stupnice:
1 – výborný,
2 – chvalitebný,
3 – dobrý,
4 – dostatečný,
5 – nedostatečný,
- Kritéria pro hodnocení jednotlivých stupňů vychází z pravidel hodnocení výsledků vzdělávání, která jsou součástí školního řádu.
- Kritéria hodnocení jednotlivých zkoušek profilové části maturitní zkoušky schvalují jednotliví členové maturitních komisí.
- Žáci s PUP mají podmínky stanovené podle doporučení PPP.
Podmínky profilové zkoušky z českého jazyka a literatury:
Zkouška z českého jazyka a literatury obsahuje písemnou práci a ústní zkoušku před zkušební komisí.
Pro ústní zkoušku z českého jazyka a literatury je závazný Seznam literárních děl pro ústní část maturitní zkoušky z Českého jazyka a literatury (dále jen seznam literárních děl). Kritéria pro tvorbu a odevzdání žákovského seznamu literárních děl jsou součástí školního seznamu literárních děl.
Každá zkouška profilové části je hodnocena zvlášť. Výslednou závěrečnou známku pak tvoří poměr hodnocení 40 % (písemná zkouška) : 60 % (ústní zkouška).
Kritéria hodnocení profilové maturitní zkoušky – český jazyk
1. Písemná práce (40 %)
Rozsah a průběh zkoušky
- Žák tvoří jeden souvislý text odpovídající slohové práci.
- Minimální rozsah je 250 slov včetně.
- Celková doba trvání zkoušky je 120 minut a zahrnuje i výběr tématu.
- Povolenou pomůckou při konání písemné práce jsou Pravidla českého pravopisu.
- Zadání písemné práce obsahuje název zadání, způsob zpracování a popřípadě výchozí text k zadání.
- Žáci s PUP mají své podmínky stanovené dle doporučení pedagogicko-psychologické poradny.
Témata a útvary
- Předmětová komise českého jazyka vytvoří společně 8 zadání témat písemných prací; z těchto témat ředitel školy vybere 4 témata obálkovou formou.
- Útvary volí předmětová komise dle ŠVP na základě konsenzu v předmětové komisi.
- Předmětem hodnocení je pouze autorský text žáka. Text prokazatelně převzatý z dostupného zdroje se nezapočítává do celkového rozsahu písemné práce a není tedy předmětem hodnocení.
Hodnocení
Hodnocení probíhá na základě splnění kritérií, která zohledňují:
- splnění zadání a obsah textu
- jazykovou správnost, slohovou a stylistickou úroveň
- celkovou koherenci a logickou strukturovanost textu
2. Ústní zkouška (60 %)
Seznam literárních děl
- Pro ústní zkoušku z českého jazyka a literatury stanovuje ředitel školy rozhodnutím v souladu s ŠVP Seznam literárních děl pro ústní část maturitní zkoušky z Českého jazyka a literatury (dále jen seznam literárních děl). Kritéria pro tvorbu žákovského seznamu literárních děl jsou součástí tohoto školního seznamu literárních děl na webu školy.
- Žák tento seznam odevzdá do 31. března 2025 (jarní zkušební období)/30. června 2025 (podzimní zkušební období).
- Maturitní seznam literárních děl a kritéria pro jeho tvorbu, stejně jako kritéria hodnocení, jsou platná i pro opravnou a náhradní zkoušku. Neodevzdá-li žák v termínu stanoveném výše svůj seznam literárních děl, losuje si u ústní zkoušky z pracovních listů celého školního seznamu literárních děl.
Průběh zkoušky
- 20 minut příprava + 15 minut ústní zkouška
- Žák si losuje jedno literární dílo ze svého maturitního seznamu literárních děl.
- K přípravě a samotné zkoušce žák obdrží osnovu – Obecná struktura analýzy uměleckého a neuměleckého textu a Pracovní list, jehož součástí je umělecký text – výňatek z daného literárního díla, a neumělecký text – sloužící k ověření znalostí a dovedností žáka vztahující se k učivu o jazyce a slohu.
Hodnocení
Hodnocení probíhá na základě splnění kritérií, která zohledňují:
-
- porozumění literárně-historickému kontextu
- analýzu uměleckého textu (literární druh a žánr, téma, motiv, kompozice)
- analýzu neuměleckého textu (funkčně-stylová charakteristika, jazykové prostředky)
Celkové hodnocení a výsledná známka
- Pokud žák není úspěšný v kterékoliv části zkoušky, pak tuto část zkoušky opakuje v dalším zkušebním období. Hodnocení z druhé části zkoušky, v níž prospěl, se mu započítávají v dalším období.
- Výsledné hodnocení zohledňuje váhu obou částí maturitní zkoušky (písemná práce – 40 %, ústní zkouška – 60 %) a odráží komplexní úroveň zpracování a kvalitu jazykového projevu.
Pomocná tabulka pro stanovení výsledného hodnocení na základě hodnocení jednotlivých částí
1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
3 | 2 | 3 | 3 | 3 |
4 | 3 | 3 | 4 | 4 |
Řádek – hodnocení z ústní zkoušky Sloupec – hodnocení z písemné práce |
Kritéria hodnocení profilové maturitní zkoušky – cizí jazyk
Zkouška z cizího jazyka obsahuje písemnou práci a ústní zkoušku před zkušební komisí.
Písemná práce
Rozsah práce a průběh zkoušky
- Žák tvoří jeden souvislý text odpovídající slohové práci.
- Rozsah práce je 200 – 250 slov.
- Délka zkoušky je 90 minut včetně času pro volbu zadání.
- Při konání písemné práce má žák možnost použít tištěný překladový slovník bez příloh pro tvoření jednotlivých slohových útvarů.
- Zadání práce obsahuje název zadání, způsob zpracování zadání, popřípadě výchozí text k zadání.
- Žáci s PUP mají upravené podmínky dle doporučení pedagogicko-psychologické poradny.
Témata a útvary
- Předmětová komise vytvoří 4 zadání témat písemné práce, z nichž ředitel školy vybere 2 témata pro žákovskou volbu.
- Slohové útvary jsou voleny dle ŠVP dle dohody v rámci předmětové komise.
Bodování a hodnocení
- Celkový počet bodů v písemné části je 24 bodů rozdělených dle vnitřních kritérií do čtyř oblastí:
- zpracování zadání a obsahová stránka textu
- organizace a koheze textu
- slovní zásoba a pravopis
- mluvnické prostředky
- Minimální bodová hranice pro stanovení úspěšnosti v písemné práci je 11 bodů. Pokud žák dosáhne nižší bodové hranice než 11, bude tuto část zkoušky opakovat v dalším zkušebním období.
Hodnocení písemné částí na základě získaných bodů
Hodnocení | Získané body | |
Písemná práce | 1 – Výborný | 24 – 22 |
2 – Chvalitebný | 21 – 19 | |
3 – Dobrý | 18 – 15 | |
4 – Dostatečný | 14 – 11 |
Ústní zkouška
Průběh zkoušky
- 20 minut příprava + 15 minut ústní zkouška
- Žáci s PUP mají upravené podmínky dle doporučení pedagogicko-psychologické poradny.
Témata
- Žáci si volí jednu monotematickou otázku z 25 témat.
- Ke každému tématu k přípravě i samotné zkoušce žák obdrží pracovní list, zahrnující strukturu tématu pro přípravu na řízený rozhovor se zkoušejícím, popřípadě doplňkový materiál (obrázky, mapy, doplňkové texty s ohledem na obsah daného tématu).
Hodnocení
Hodnocení probíhá na základě splnění kritérií, která zohledňují:
- schopnost vést dialog nebo samostatně prezentovat téma, splnění zadání
- gramatickou a lexikální přesnost a šíři
- výslovnost a plynulost projevu
Celkové hodnocení a výsledná známka
- Pokud žák není úspěšný v kterékoliv části zkoušky, pak tuto část zkoušky opakuje v dalším zkušebním období. Hodnocení z druhé části zkoušky, v níž prospěl, se mu započítávají v dalším období.
- Výsledné hodnocení zohledňuje váhu obou částí maturitní zkoušky
(písemná práce – 40 %, ústní zkouška -60 %) a odráží komplexní úroveň zpracování a kvalitu jazykového projevu.
Pomocná tabulka pro stanovení výsledného hodnocení na základě hodnocení jednotlivých částí
1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
3 | 2 | 3 | 3 | 3 |
4 | 3 | 3 | 4 | 4 |
Řádek – hodnocení z ústní zkoušky Sloupec – hodnocení z písemné práce |
Kritéria hodnocení ostatních profilových zkoušek
- Příprava na ústní zkoušky trvá 15 minut, ústní zkouška formou řízeného rozhovoru trvá 15 minut.
- Žáci s PUP mají své podmínky stanovené dle doporučení pedagogicko-psychologické poradny
Stupeň 1 – výborný
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice, zákonitosti uceleně, přesně a plně chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální i praktické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něj projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný, výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní. Je schopen samostatně studovat vhodné texty.
Stupeň 2 – chvalitebný
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti, výstižnosti. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty.
Stupeň 3 – dobrý
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a praktických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v logice se uplatňují chyby.
V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.
Stupeň 4 – dostatečný
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a praktických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se projevují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti.
V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.
Stupeň 5 – nedostatečný
Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a praktické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele.
V Rožnově pod Radhoštěm 28. ledna 2025
Mgr. Jaroslav Knesl, MBA
ředitel školy
Termíny písemných prací
- Písemná práce z českého jazyka 11. dubna 2025
- Písemná práce z anglického jazyka 14. dubna 2025
- Písemná práce z německého, španělského a ruského jazyka 15. dubna 2025
Termíny ústních zkoušek
- 5. 2025 – 23. 5. 2025 – 8. A8, 4. B
- 26 5. 2025 – 30. 5. 2025 – 4. A