Školní kolo Ekonomické olympiády
Ve školním kole Ekonomické olympiády, která se na naší škole konala 27. 11. 2024, uspělo 5 studentů:
Martin Maléř – 4.B
Filip Vrátný – 3.B
Štěpán Korb – 6.A8
Maxim Paděra – 6.A8
Vančura Samuel – 5.A8
Gratulujeme a přejeme hodně štěstí v krajském kole!
R. Chýlková
VÝPRAVA 1.A NA RADHOŠŤ
Ve čtvrtek 12. prosince 2024 se třída 1. A vydala na dobrodružnou výpravu , která měla za cíl posílit třídní kolektiv a zároveň nabídnout zážitky v přírodě. Akce zahrnovala noční výšlap na Radhošť, hledání pokladu, týmové hry a spoustu dalších aktivit, které žáci dlouho nezapomenou. Dobrodružství začalo večer, kdy se žáci vybavení čelovkami vydali na stezku směřující k Radhošti. Noční les dodal výpravě jedinečnou atmosféru, která prověřila jejich týmovou spolupráci a schopnost orientace. Během večera si žáci zahráli několik her, které byly zaměřené na posílení komunikace a důvěry. Tyto aktivity přispěly k lepšímu poznání mezi spolužáky a vytvořily přátelskou atmosféru. Po náročném výšlapu a hrách si třída odpočinula na horské chatě, kde si užila večerní pohodu. Ráno přivítala žáky zasněžená krajina, která poskytla ideální podmínky pro zimní radovánky spojené s cestou zpět.
Třídní akce na Radhošť byla velmi povedená. Kombinace dobrodružství, her a zimních radovánek vytvořila příležitost k posílení třídních vazeb a budování zdravé kolektivní atmosféry. Žáci si odnesli nejen vzpomínky, ale také pocit sounáležitosti a nové přátelské vztahy, které jistě ovlivní jejich další společné roky ve škole. Tato výprava ukázala, jak důležité jsou mimoškolní aktivity pro rozvoj mezilidských vztahů a pozitivní třídní klima. Věřím, že 1. A bude na tuto akci dlouho vzpomínat s úsměvem.
Veronika Růžičková
KREATIVNÍ MINIPROJEKT – VLASTNÍ STÁT
V hodinách základů společenských věd dostali žáci tříd 2. A a 6. A8 jedinečný úkol – vytvořit vlastní stát. Tento projekt spojil prvky politologie, ekonomie, historie i výtvarné výchovy a ukázal, jak mohou mezipředmětové vztahy obohatit výuku. Každá třída byla rozdělena do menších skupin, z nichž každá dostala za úkol vytvořit vlastní stát. Nejdříve museli žáci promyslet základní atributy své země. Začalo to volbou názvu, který často odrážel charakteristické rysy jejich imaginární země. Následně se věnovali tvorbě měny, která měla symbolizovat ekonomickou stabilitu jejich státu. Jedním z nejzajímavějších úkolů bylo navrhnout vlajku. Žáci museli zapojit svou kreativitu a zároveň přemýšlet o symbolice barev a tvarů. Některé skupiny šly ještě dál a vytvořily státní hymnu, která měla jejich zemi reprezentovat při „oficiálních příležitostech“. Dalším krokem bylo promyslet organizaci státu a jeho politický systém. Skupiny se musely rozhodnout, jak budou rozděleny pravomoci mezi různé složky státní moci. Některé týmy zvolily demokratický systém s parlamentem a prezidentem, jiné se inspirovaly monarchiemi či jinými modely. Každý návrh odrážel originální přístup a způsob, jakým žáci přemýšleli o správě své země.
Na závěr projektu měly skupiny možnost představit svůj stát spolužákům. Prezentace zahrnovaly popis klíčových aspektů jejich země, ukázky vlajek, názorné příklady měn, dělby moci i představy o fungování sektorů zdravotnictví a školství.. Třídy se navzájem inspirovaly a projekty byly hodnoceny nejen podle originality, ale i podle schopnosti žáků obhájit svá rozhodnutí.
Projekt „Vytvoř si vlastní stát“ byl nejen zábavným zpestřením výuky, ale také praktickým cvičením, které žákům přiblížilo fungování skutečných států. Díky propojení různých předmětů si žáci lépe uvědomili, jak spolu jednotlivé oblasti společnosti souvisejí. Navíc si rozvíjeli dovednosti jako týmová spolupráce, kritické myšlení a schopnost prezentovat své myšlenky.
Veronika Růžičková
Výsledky soutěže Best In English 2024
Ve čtvrtek 21. listopadu 2024 se naše gymnázium opět zapojilo do mezinárodní soutěže Best In English. Soutěž je určena pro studenty středních škol a probíhá formou online testu, jehož jazyková obtížnost se pohybuje v rozmezí B2 až C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Součástí testu jsou poslechové úkoly, gramatika a úkoly zaměřené na porozumění textu. Účastníci si mohou každý rok ověřit, na jaké úrovni jsou jejich jazykové znalosti, a porovnat je s dalšími studenty ve škole i s ostatními z České Republiky i ze zahraničí. V letošním roce se zapojilo celkem 29 106 středoškoláků z 31 zemí a 740 různých škol. Z naší školy jich soutěžilo 32 a nejlepšího umístění dosáhli tito studenti:
Umístění /jméno/ třída | Umístění v ČR | Umístění v mezinárodní soutěži | Body | Čas |
1. Dominique Čech 8. A8 | 59 | 142 | 116 | 32 |
2. Maxim Paděra 6. A8 | 365 | 924 | 111 | 52 |
3. Věra Dlabajová 7. A8 | 631 | 1604 | 108,5 | 52 |
4. Adéla Porubová 6. A8 | 1081 | 2814 | 105 | 49 |
5. Martin Vrána 7. A8 | 2194 | 5625 | 98,5 | 32 |
6. Andrej Jochec 6. A8 | 2445 | 6237 | 97,5 | 53 |
7. Anna Kajzarová 6. A8 | 3047 | 7729 | 94,5 | 51 |
8. Eva Mertová 5. A8 | 3259 | 8225 | 93,5 | 48 |
9. Eliška Vrzalová 5. A8 | 3296 | 8315 | 93,5 | 57 |
10. Filip Vrátný 3. B | 3515 | 8885 | 92 | 44 |
Ve zvláštní kategorii studentů, v jejichž rodinném prostředí se používá angličtina, obsadila 24. místo v mezinárodní soutěži Anna Bathke ze třídy 5. A8.
Anna Bathke 5. A8 | zvláštní kategorie | 24 | 109,5 | 41 |
Všem účastníkům soutěže děkujeme a blahopřejeme k dosaženým výsledkům.
NÁVŠTĚVA MĚSTSKÉHO ÚŘADU V ROŽNOVĚ POD RADHOŠTĚM
V úterý 10. prosince 2024 měla třída 4. A8 příležitost nahlédnout do fungování městské samosprávy během návštěvy městského úřadu v Rožnově pod Radhoštěm. Prohlídku a zajímavý program pro studenty vedl místostarosta Mgr. Tomáš Gross, který žákům přiblížil klíčové aspekty správy města.
Během návštěvy se žáci dozvěděli o organizaci a fungování městského zastupitelstva, včetně jeho hlavních úkolů a rozhodovacích procesů. Pan Gross přístupně vysvětlil, jak se jednotlivá oddělení úřadu podílejí na chodu města a jaké problémy se většinou řeší na pravidelných zasedáních zastupitelstva. Jednou z částí programu byla prohlídka nejstarší matriční knihy.
Návštěva byla zakončena prohlídkou budovy úřadu, přičemž se žáci podívali do kanceláří a jednacích místností, kde probíhají klíčová rozhodnutí o budoucnosti města. Pan místostarosta ochotně odpovídal na dotazy a sdílel své zkušenosti z působení v samosprávě.
Děkujeme městskému úřadu a místostarostovi Mgr. Tomáši Grossovi za přívětivé přijetí a inspirativní dopoledne, které žákům přiblížilo, jak důležitá je role místní samosprávy v každodenním životě.
VeRu
Opět úspěšný Náboj Junior
V pátek 22. listopadu 2024 vyrazily do Frýdlantu nad Ostravicí na matematicko-fyzikální soutěž Náboj Junior dva týmy ze 4.A8 a 3.A8. Této mezinárodní soutěže se jen v ČR účastnilo 347 škol a celkem se zúčastnilo 2 033 týmů z Evropy.
Úkolem týmů bylo vypočítat co nejvíce ne zrovna jednoduchých matematických a fyzikálních úloh. Naše týmy si v silné konkurenci vedly opravdu skvěle.
Tým 4.A8 ve složení Elena Hanyšová, Kateřina Kurková, Ondřej Kocián a Šimon Hurta ve Frýdlantu n. O. obsadil 1. místo (27. místo v ČR, 72. místo v Evropě!!!).
Tým 3.A8 ve složení Ema Hurtová, Jonáš Šťastný, Pavel Polách a Adam Pobořil obsadil 11. místo (189. místo v ČR).
Všem účastníkům gratulujeme k výsledkům a přejeme hodně dalších studijních úspěchů.
Veronika Kurková
Mikulášská nadílka v Domově seniorů Rožnov pod Radhoštěm
V pátek 6. prosince se z gymnázia, tak jako každý rok, vydala za seniory početná mikulášská výprava, aby potěšila všechny jeho obyvatele tradiční předvánoční výslužkou, písničkou a hlavně milou návštěvou. Všechny studentky byly letos z nižšího gymnázia a chtěla bych je opravdu moc pochválit za nadšení, pečlivost a empatii, které do realizace vložily. (Jsem na Vás pyšná, holky!)
KaTu
Výsledky školního kola olympiády v českém jazyce
Olympiáda proběhla 27. 11. 2024
I. kategorie – nižší gymnázium
- Ondřej Kocián, 4.A8 – postupuje do okresního kola
- Ema Hurtová, 3.A8
- Mia Weingart ,4.A8
- Oskar Andrys, 4.A8
- Kateřina Lojkásková, 4.A8
II. kategorie – vyšší gymnázium
- Jaroslav Mandula, 2.A – postupuje do okresního kola
- Anna Maria Bathke, 5.A8 – postupuje do okresního kola
- Dominique Čech, 8.A8 a Alice Románková, 3.B
- Jiří Daněk, 4.A; Viktorie Drápalová, 1. A; Rozálie Machová, 6.A8 a Markéta Skalíková, 2.B
- Pavla Hanyšová, 3.A
Děkuji všem soutěžícím za kvalitní výkony!
Jana Bajerová
Společenskovědní seminář na Okresním soudu
V pondělí ráno 18. 11. 2024 jsme se vydali na Okresní soud ve Vsetíně. Návštěvy se celkem zúčastnily dvě skupiny Společenskovědního semináře čtvrtého ročníku.
Ihned při příchodu k soudu jsme měli možnost vidět přívoz jedné ze dvou obžalovaných osob. Pán byl přiveden v poutech, což udělalo celou návštěvu soudu zajímavější.
Tématem celého jednání byla krádež salámu v obchodě Albert. Jeden z obžalovaných neuposlechl výzvy člena ochranky k navrácení zboží, ochranka zasáhla, do potyčky se připletl známý zloděje a začal pána od ochranky kopat do hlavy. Celý incident byl natočen na kamerách, proto při jednání nedošlo k žádným komplikacím a oba obžalovaní se přiznali.
Během jednání došlo také k vyjádření návrhu trestu dle státního zástupce, pan soudce přečetl výpovědi svědků, promluvil také obhájce jednoho z obžalovaných a nakonec soudce pronesl rozsudek. Rozsudek byl pro nás překvapením, protože jeden z mužů dostal pouze podmínku a ne trest odnětí svobody, přitom se dopustil trestného činu ublížení na zdraví.
Celé jednání bylo zajímavé, po skončení jsme měli příležitost položit otázky přímo panu soudci, čehož jsme bez váhání využili. Celá návštěva byla skvělou zkušeností a velkým přínosem k našim znalostem.
Klára Janošková, 4.A