Omlouváme se, ale stránka Gymnázia bez JavaScriptu nefunguje správně. Prosím zapněte si JavaScript k načtení webu.

Aktuality

Nabídka volitelných seminářů pro školní rok 2025/2026

Žáci tříd 2. A, 2. B, 6. A8

 V souladu s učebním plánem gymnázia si povinně zvolíte dva předměty, které budete navštěvovat ve třetím (sedmém) a čtvrtém (osmém) ročníku. Jedná se o dvouleté předměty, které jsou ve třetím (sedmém) ročníku dvouhodinové, ve čtvrtém (osmém) ročníku čtyřhodinové. Volba těchto předmětů úzce souvisí s předměty, ze kterých budete maturovat v profilové části a také s volbou vysokoškolského studia.

Obsahem profilové části maturitní zkoušky z předmětů – (matematika, fyzika, chemie, biologie, základy spol. věd, dějepis, zeměpis, informačně technologický základ a další cizí jazyk) je určitá část učiva příslušných volitelných předmětů. Proto důrazně doporučujeme návštěvu odpovídajícího volitelného předmětu, chcete-li z některého z těchto předmětů maturovat v profilové části.

K volbě seminářů z následující nabídky přistupujte zodpovědně! Případné změny seminářů budou možné pouze ve výjimečných
a odůvodněných případech!

O požadavcích k přijímacím zkouškám na VŠ se můžete informovat u výchovného poradce.

Termín odevzdání přihlášek: 5. března 2025

Předkládáme Vám stručnou charakteristiku volitelných předmětů, ze kterých můžete vybírat

 

  1. Seminář a cvičení z matematiky – MS
  • cílem semináře je zejména příprava k profilové části maturitní zkoušky (některé kapitoly z profilové zkoušky jsou probírány pouze v rámci tohoto dvouletého semináře z matematiky), k Matematice+ a přijímacím zkouškám na VŠ.
  • kromě zopakování a prohloubení znalostí z učiva 1. a 2. ročníku rozšiřuje seminář učivo povinného předmětu matematika o nové části,
    např. analytická geometrie v prostoru, maticový počet, diferenciální a integrální počet.
  • seminář je vhodný především pro studenty se zájmem o další studium na vysokých školách přírodovědného, technického a ekonomického směru
  1. Seminář a cvičení z fyziky – FS
  • cílem semináře je příprava k maturitě, prohloubení znalostí středoškolské fyziky s důrazem na vzájemnou souvislost různých oblastí fyziky
    a příbuzných oborů
  • příprava k přijímacím zkouškám na VŠ
  • řešení složitějších fyzikálních úloh, vypracování testů podobných testům na VŠ
  • získávání odborných informací na Internetu
  1. Seminář a cvičení z chemie – ChS
  • prohloubení a procvičování učiva z chemie obecné, anorganické, organické, analytické
    a biochemie
  • práce s odbornou a cizojazyčnou literaturou
  • práce na PC, informace z Internetu
  • příprava na maturitní zkoušku a přijímací zkoušky na VŠ
  • praktické dovednosti v chemické laboratoři
  1. Seminář a cvičení z biologie – BiS
  • rozšiřování a procvičování učiva (fylogeneze organismů, orgánových soustav – živočichů i člověka)
  • buněčná biologie
  • základní metabolické děje
  • práce s odbornou literaturou
  • příprava k maturitě a na přijímací zkoušky na VŠ
  • získávání dovedností a návyků v různých metodách praktických cvičení
  1. Informačně technologický základ – ITZ (k nové maturitní zkoušce)
  • moderní programovací techniky
  • Databázové aplikace – základní pojmy a principy databázové aplikace a jejího použití
    – ovládání databázové aplikace
  • databáze a jejich použití při tvorbě aplikací
  • Informace a informační zdroje – práce s informacemi; informace a metainformace
    – druhy informačních zdrojů; relevance a kvalita informačních zdrojů
    – etické a právní normy při práci s informacemi, ochrana autorských práv
    – ergonomie a hygiena práce s PC, ICT pro osoby s handicapem
  • Hardware – komponenty počítače a jejich funkce, digitální záznam informací
    – periferní zařízení
    – práce s počítačem a periferními zařízeními
    – využití počítače v propojení s dalšími zařízeními (digitální fotoaparát, mobil apod.)
  • Software – principy operačních systémů
    – práce v operačním systému
    – práce s daty
    – druhy operačních systémů, aplikační programy a jejich typy
    – programovací jazyky
    – bezpečnostní pravidla při používání počítače (aktualizace operačního systému
    a aplikací, ochrana proti virům apod.)
  • Počítačové sítě – orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí
    a sítí GSM
    – internet, komunikace, automatická aktualizace, antivirové zabezpečení
  1. Společenskovědní seminář – SvS
  • navazuje na učivo předmětu základy spol. věd, rozšiřuje znalosti a praktické dovednosti
    v jednotlivých společenských vědách
  • v prvním roce se zaměřuje na ekonomii, psychologii, sociologii, logiku, ve druhém roce na filosofii, právo a politologii
  • náplň jedné čtvrtiny hodin mohou ovlivnit žáci
  • mezi základní prostředky bude patřit práce s rozmanitými texty, testy, ankety, soutěže, logická cvičení, besedy a diskuse
  1. Dějepisný seminář – DS
  • v prvním roce – práce s historickým dokumentem, regionální historie, Valašsko, Rožnovsko
  • náboženské systémy, mytologie, mikrohistorie
  • vybrané kapitoly z dějin středověku a novověku
  • ve druhém roce – dějiny kultury, hospodářství, techniky, historický zeměpis
  • vybrané kapitoly z dějin 20. stol., prognózy pro 21. stol.
  • rozbor aktuálních problémů, výročí, exkurze
  1. Seminář a cvičení z geografie a geologie – GeS
  • tematická návaznost na předmět Geografie a geologie, prohloubení znalostí a především praktických dovedností a souvislostí mezi fyzickou, humánní (socioekonomickou) a regionální geografií
  • politická geografie, analýza aktuálních geopolitických problémů a konfliktů ve světě a globálních problémů lidstva
  • praktická příprava nejen k maturitě, ale hlavně k přijímacím zkouškám a k samotnému studiu na vysokých školách geografického, kartografického
    a ekonomického zaměření či ke studiu na fakultách sociálních věd (žurnalistika, politologie, mezinárodní vztahy, místní a regionální správa a rozvoj, environmentální studia ad.); všeobecný přírodní, kulturní a politický přehled
  • vybrané kapitoly jsou koncipovány na základě budoucích potřeb studentů semináře (student aktivně ovlivňuje jeho skladbu)
  • samostatná práce s odbornou literaturou, atlasy a zejména s internetovými zdroji, datovými a mapovými podklady (světové geografické databáze, Český statistický úřad, veřejné mapové portály aj.), analýza a interpretace dat v souvislostech, aktivní řešení problémů
  • praktická kartografie – GIS, dálkový průzkum Země, tvorba map
  • týdenní aplikované terénní cvičení (společně s BiS)
  • využití obrázků, schémat, grafů; dokumentů, studentských referátů, moderované diskuse; aktivní obhajoba seminární práce vs. její oponentura
  1. Konverzace ve španělském jazyce – ŠK
  • prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
  • rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
  • aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
  • reálie španělsky mluvících zemí
  • četba španělsky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
  • získání základních znalostí o kultuře a životním stylu ve španělsky mluvících zemích
  • upevnění a automatizace výslovnostních návyků
  1. Konverzace v německém jazyce – NK
  • rozšiřování slovní zásoby a zdokonalení řečových dovedností
  • cvičení sluchové paměti, reprodukce slyšených textů
  • čtení a rozbor úryvků z literárních děl, prohlubování znalostí reálií německy mluvicích zemí
  • práce s časopisy, velké osobnosti německé a rakouské kultury
  • diskuse k aktuálním tématům
  • korespondence úřední, navazování osobních kontaktů
  • využití Internetu, spolupráce s partnerskou školou
  • příprava k maturitní zkoušce, aplikace vědomostí k aktivnímu užití v praxi
  1. Seminář z anglického jazyka AS
  • seminář je primárně určen studentům, kteří se připravují ke složení jazykových zkoušek a dále těm, kteří se v budoucnu chtějí angličtině věnovat profesně a dále ji odborně studovat na VŠ
  • seminář není zamýšlen jako doučování
  • seminář je zaměřen především na přípravu k jazykovým zkouškám na úrovni B2 případně vyšší
  • seminář nabízí rozšíření a prohloubení jazykových znalostí (pronunciation, grammar, spelling, vocabulary) a jazykových dovedností (reading, writing, speaking, listening)
  • v závěrečném ročníku možnost nacvičování přijímacích testů
  • pro zapsání do tohoto semináře je nutné úspěšně napsat test (termín bude upřesněn)

Žáci tříd 3. A, 3. B, 7. A8

V souladu s učebním plánem gymnázia si povinně zvolíte třetí a čtvrtý volitelný předmět, které budete navštěvovat v posledním ročníku gymnázia. Oba předměty budou tříhodinové. Semináře, které již navštěvujete, budou ve čtvrtém ročníku čtyřhodinové! Není možná volba stejných seminářů ve třetím a čtvrtém ročníku. Každý žák musí mít čtyři různé volitelné předměty.

V posledním ročníku nebudete mít předměty: fyzika, biologie, chemie.

Obsahem profilové části maturitní zkoušky z předmětů – (matematika, fyzika, chemie, biologie, základy spol. věd, dějepis, zeměpis, estetika
a další cizí jazyk) je určitá část učiva příslušných volitelných předmětů.

Volbu proveďte uváženě tak, abyste se dobře připravili k maturitní zkoušce a na VŠ.

O požadavcích k přijímacím zkouškám na VŠ se můžete informovat u výchovného poradce.

Termín odevzdání přihlášek: 5. března 2025

Předkládáme Vám stručnou charakteristiku volitelných předmětů, ze kterých můžete vybírat

 

  1. Seminář a cvičení z fyziky – FS
  • cílem semináře je příprava k maturitě, přehled, prohloubení a procvičení středoškolské fyziky
    s důrazem na vzájemnou souvislost různých oblastí fyziky a příbuzných oborů
  • příprava k přijímacím zkouškám na VŠ
  • řešení složitějších fyzikálních úloh, vypracování testů podobných testům na VŠ
  • využití Internetu ve vhodných případech
  1. Seminář a cvičení z chemie – ChS
  • prohloubení a procvičování učiva z chemie obecné, anorganické, organické, analytické
    a biochemie
  • práce s odbornou a cizojazyčnou literaturou
  • práce na PC, informace z Internetu
  • příprava na maturitní zkoušku a přij. zkoušky na VŠ
  • praktické dovednosti v chemické laboratoři
  1. Seminář a cvičení z matematiky – MS
  • procvičení a prohloubení učiva matematiky ze základních hodin na vyšším gymnáziu s hlavním důrazem na přípravu ke společné (písemné) části maturity z matematiky
  • náplní učiva mj. úpravy výrazů, řešení všech typů rovnic a nerovnic, grafy funkcí, goniometrie a další
  • procvičení příkladů z přijímacích zkoušek na VŠ
  1. Informačně technologický základ – ITZ (k nové maturitní zkoušce)
  • Informace a informační zdroje – práce s informacemi; informace a metainformace
    – druhy informačních zdrojů; relevance a kvalita informačních zdrojů
    – etické a právní normy při práci s informacemi, ochrana autorských práv
    – ergonomie a hygiena práce s PC, ICT pro osoby s handicapem
  • Hardware – komponenty počítače a jejich funkce, digitální záznam informací
    – periferní zařízení
    – práce s počítačem a periferními zařízeními
    – využití počítače v propojení s dalšími zařízeními (digitální fotoaparát, mobil apod.)
  • Software – principy operačních systémů
    – práce v operačním systému
    – práce s daty
    – druhy operačních systémů, aplikační programy a jejich typy
    – programovací jazyky
    – bezpečnostní pravidla při používání počítače (aktualizace operačního systému
    a aplikací, ochrana proti virům apod.)
  • Počítačové sítě – orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí
    a sítí GSM
    – internet, komunikace, automatická aktualizace, antivirové zabezpečení
  1. Estetický seminář – ES
  • dějiny umění – umění jako obraz své doby
  • dějiny hudby
  • hudební teorie a terminologie, poslech děl, zařazení, rozbor
  • architektura a krajina, prostředí života
  • evropská výtvarná kultura a mimoevropské umění – regionální umění
  • absolvování semináře je nezbytné pro maturitu z profilového předmětu Estetická výchova
  • seminář je vhodný pro žáky, kteří se budou hlásit na umělecké školy, pedagogické fakulty a pod.
  1. Dějepisný seminář – DS
  • Práce s historickým dokumentem
  • Náboženské systémy mytologie
  • Vybrané kapitoly z dějin středověku a novověku
  • Dějiny kultury, hospodářství, techniky, historický zeměpis
  • Vybrané kapitoly z dějin 20. stol, prognózy pro 21. stol.
  1. Konverzace v německém jazyce – NK
  • rozšiřování slovní zásoby a zdokonalení řečových dovedností
  • cvičení sluchové paměti, reprodukce slyšených textů
  • čtení a rozbor úryvků z literárních děl, prohlubování znalostí reálií německy mluvicích zemí
  • práce s časopisy, velké osobnosti německé a rakouské kultury
  • diskuse k aktuálním tématům
  • korespondence úřední, navazování osobních kontaktů
  • využití Internetu, spolupráce s partnerskou školou
  • příprava k maturitní zkoušce, aplikace vědomostí k aktivnímu užití v praxi
  1. Konverzace v anglickém jazyce – AK
  • prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
  • rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
  • aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
  • reálie anglicky mluvících zemí
  • přehled historie anglické a americké literatury, četba úryvků v originále
  • četba anglicky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
  • získání základních znalostí o kultuře a životním stylu v anglicky mluvících zemích
  • sestavení souvislého písemného a ústního sdělení k aktuálním událostem a dané tematice
    v různých formách
  • upevnění a automatizace výslovnostních návyků
  1. Konverzace ve španělském jazyce – ŠK
  • prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
  • rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
  • aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
  • reálie španělsky mluvících zemí
  • četba španělsky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
  • získání základních znalostí o kultuře a životním stylu ve španělsky mluvících zemích
  • upevnění a automatizace výslovnostních návyků
  1. Konverzace v ruském jazyce – RK
  • upevnění znalostí písemné i tištěné azbuky, plynulého čtení a psaní
  • psaní na ruské klávesnici
  • gramatika v rozsahu učebnice Klass (1. – 3. díl)
  • témata: osobní charakteristika, bydlení, škola, obchody, stravování, kultura a umění, Moskva, Petrohrad
  1. Základy podnikání a projektové řízení – ZPPŘ
  • Měkké manažerské dovednosti (SWOT, Brainstorming, zpětná vazba, týmová práce, time management, komunikace a vyjednávání, řešení problémů a konfliktů)
  • Základy projektového řízení
  • Základy podnikání (právní úprava, daně a účetnictví, ekonomika obchodu, personalistika)
  • Řízení podnikatelských plánů a projektů (LogFrame, harmonogram, rozpočet)
  • Analýzy (trhu, cílových skupin, konkurence, finanční, rizik)
  • Marketing
  1. Seminář 3D grafiky – 3D
  • matematický model scény, vrcholy, hrany a plochy, primitivní tělesa a jejich transformace
  • fyzická transformace objektu, úpravy objektu pomocí modifikátorů
  • použití polí objektů, frames ap. jako řešení opakujících se objektů (sloupořadí, žaluzie, řetěz,..)
  • materiály – fyzikální vlastnosti povrchu a jejich reprezentace pomocí shaderů, fyzická reprezentace plasticity versus použití bump map
  • světla a jejich použití ve scéně
  • kamery a jejich vlastnosti, typ kamery, nastavení optiky, zaostření a hloubka ostrosti
  • rendering – renderovací engine, nastavení renderingu, řešení běžných chyb renderingu
  • jednoduchá animace na základě klíčových snímků
  • případné další rozšiřujcí učivo
  • inverzní kinematika (spojení objektů, kostra objektu…)
  • použití částicových vlastností materiálů (vlasy, srst, tráva, déšť…)
  • reálná fyzika ve 3D modelování – gravitace, materiálové vlastnosti (látka, dým, kapalina…)
  1. Seminář a cvičení z molekulární biologie a genetiky – MBG
  • podrobněji se probírají struktura a funkce informačních makromolekul (nukleové kyseliny, proteiny)
  • prohlubuje se učivo z genetiky virů, prokaryot a eukaryot (struktura a regulace jejich genomu)
  • řeší se evoluce na molekulární úrovni
  • probírají se metody a techniky používané v molekulární biologii a genetice
  • seznámení s epigenetikou
  • probírá se molekulární podstata rakovinného bujení
  • dovednosti a znalosti vhodné ke studiu na přírodovědeckých a lékařských fakultách
  1. Soudobé dějiny a geopolitika – SDG
  • seminář náplní obohacuje dějepisnou výuku moderních dějin o nejnovější dějiny soudobé a nahrazuje a prohlubuje geopolitická témata
  • seminář je vhodným doplňkem pro maturanty z dějepisu, geografie a společenských věd k jejich příslušným dvouletým seminářům (rozvíjí znalosti
    a dovednosti z DS, GeS a SvS – u žádného z předmětů ale tyto dvouleté semináře jakožto přípravu k maturitě a na vysoké školy nenahrazuje!) či studenty, kteří orientaci v soudobém geopolitickém dění upotřebí při přijímacích zkouškách na vysoké školy (testování studijních předpokladů apod.)
  • seminář řeší témata geopolitického vývoje po rozpadu bipolárního světa v 90. letech 20. století, integračních procesů v Evropě a ve světě
    a vybraných aktuálních geopolitických problémů a konfliktů světa
  • seminář bude vyučován formou zpracování zvolených případových studií studentskými seminárními pracemi s ústní prezentací, její oponenturou, kritickým zhodnocením a následnou moderovanou diskusí; další vybraná témata budou analyzována s využitím filmového či textového dokumentu
  1. Mediální gramotnost a kritické myšlení (v anglickém jazyce) – MGKM
  • Seminář umožní studentům lépe pochopit, jakou roli hrají masmédia v našich životech a zároveň rozšíří jejich slovní zásobu a znalosti jazykových prostředků tak, aby byli nejen schopni lépe porozumět mediálnímu obsahu ale i posoudit jeho relevanci a rozpoznat motivaci autorů. Seminář je zaměřený jak na teoretické tak i na praktické dovednosti a bude probíhat podle následujícího plánu.
  • Seznámení se s různými typy masmédií se zaměřením na média s největším dopadem na společnost, zejména denní tisk, televizní vysílání a sociální sítě.
  • Efektivní používání nástrojů pro vyhodnocení důvěryhodnosti zdroje informací a jejich kvality.
  • Kritická analýza mediálního obsahu se zaměřením na analýzu použitých prostředků pro formování názoru publika, stanovení cílové skupiny
    a odhalení předpokládaného záměru tvůrce obsahu.
  • Praktická část, ve které si studenti předem stanoví parametry mediálního produktu (cílová skupina, obsah, prostředky a požadovaný dopad)
    a následně takový mediální produkt společně vytvoří.
  • Seminář je určen studentům se znalostí anglického jazyka minimálně na úrovní B1.
  1. Seminář z geologie a ekologie – SGE
  • V semináři se budeme zabývat různými aspekty geologie, účastníci se seznámí s horninami a nerosty, pochopí, jak vznikají a jaké jsou jejich vlastnosti, získají informace o těžbě nerostných surovin a dopadech těžby na životní prostředí, o vodním režimu v krajině a o ochraně vodních zdrojů. Seminář zahrne také pedologii (vznik půd, půdní typy, ochrana půdy) a paleontologii (vznik fosilií, význam fosilií pro studium geologické minulosti). Budeme získávat znalosti o geologickém vývoji České republiky v souvislosti s geologickým vývojem planety Země, poznáme rostliny
    a živočichy, kteří se vyskytovali na Zemi v minulých geologických obdobích.
  • Ekologie je vědní obor, který se zabývá vztahy mezi živými organismy a jejich prostředím. Seznámíme se s abiotickými vlivy prostředí, jako je například teplota, voda, světlo. Prohloubíme znalosti o ekosystémech, budeme zkoumat vztahy mezi živými a neživými složkami přírody. Zmíníme se o hlavních globálních ekologických problémech, které ohrožují životní prostředí a biodiverzitu na naší planetě. Budeme diskutovat o klimatické změně, znečištění ovzduší a vody, ztrátě biodiverzity, suchu a znečištění půdy.
  1. Zpravodajská analýza a strukturované analytické techniky – ZASAT
  • Cílem je uvést studenty do problematiky aplikace individuálních a kolektivních kognitivních metod pro vážení dat a testování hypotéz
    v sociokulturním kontextu. Tj. dát studentům základy analytického myšlení.
  • Znalost a uvědomění si, kdy a proč potřebujeme informace, kde je najít a jak je vyhodnotit, použít a jak je sdělovat (informační gramotnost).
  • Schopnost informace zpracovat, utřídit, porovnat, ověřit, nalézt vzájemné vazby a souvislosti, vyhodnotit a vyvodit ze získaných informací závěry.
  • Zpravodajství jako součást každodennosti, zpravodajský cyklus, analytická práce v rámci zpravodajského cyklu
  • Zpravodajská analýza (Intelligence Analysis)
  • Strukturované analytické techniky (Structured Analytic Techniques)
  • Demonstrace na případových studiích
  • Týmová práce.
  • Analýza historické či aktuální kauzy s využitím informací z otevřených zdrojů.
  • V rámci semináře budeme pracovat také s výukovými a odbornými texty v angličtině (nutná schopnost porozumět, přeložit – B1).
  1. Seminář z psychologie – PSCH
  • Seminář se zaměřuje na nejpodstatnější obory psychologie, nejznámější jména z této vědecké oblasti a výzkumy, které byly provedeny. V podstatné části semináře se budeme zabývat praktickými disciplínami, jako je klinická psychologie, psychoterapie, psychologie reklamy, psychologie práce a další. Součástí semináře bude i prohloubení znalostí o základních pojmech (pozornost, motivace, paměť, inteligence, atp.)
  • Psychické procesy, psychologie osobnosti
  • Psychické poruchy, psychoterapie
  • Stres a psychohygiena, obranné mechanismy
  • Pracovní pohovor, volba povolání, psychologie práce
  • Psychologické výzkumy, experimenty, testy osobnosti
  1. Logická analýza a porozumění textu – LAP
  • Seminář se soustřeďuje převážně na přípravu k přijímacím zkouškám na vysoké školy, především na testy obecných studijních předpokladů (OSP, TSP), které v současné době využívá řada vysokých škol.
  • Numerické, analytické a prostorové myšlení
  • Výroková logika („zebry“ atd.)
  • Rozbor textu, práce s textem
  • Strategie při vyplňování testů
  1. Seminář z TV a sportuSTV
  • Seminář je realizován jako příprava studentů na vysoké školy se zaměřením na sport či obory vyžadující fyzické talentové zkoušky. Studenti si rozšíří  teoretické znalosti z oblasti TV a sportu, ale také zdokonalí své sportovní schopnosti a dovednosti. Výstupní hodnocení v rámci semináře se bude sestavovat z metodického výstupu a portfolia.
  • teorie – anatomie + fyziologie člověka, historie TV, pohyb a životní styl, zdravotní TV, systém organizace TV a sportu v ČR
  • praxe – atletika, míčové hry, plavání, gymnastika, kondiční příprava, zdravotní TV

Česká lingvistická olympiáda: Kde se potkávají jazyky a logické myšlení

V úterý 19. listopadu 2024 proběhlo školní kolo České lingvistické olympiády. Zúčastnilo se ho celkem 20 studentů.  Řešitelé měli například za úkol  odhalit, jak funguje zápis časových údajů v thajštině, přepisovali čísla do jazyka indonéské provincie Papua a snažili se rozluštit význam ghanských symbolů.

Soutěž není založena na znalosti zmíněných jazyků. Často se v ní naopak objeví jazyky, které jsou zcela neznámé – z letošních pěti úloh například kabylština (berberský jazyk z afroasijské jazykové rodiny) a jižní sierra miwok,  který používají původní obyvatelé Ameriky. Soutěžící jsou proto většinou odkázáni pouze na analýzu zadaných jazykových dat.

Ve školním kole se nejlépe dařilo těmto studentům:

UMÍSTĚNÍ JMÉNO TŘÍDA POČET BODŮ
1 VĚRA DLABAJOVÁ 7. A8 82
2 – 3 DOMINIQUE ČECH 8. A8 75
MARIE MARTINÁTOVÁ 3. B 75
4 VENDULA ŠENOVÁ 6. A8 74
5 JAKUB JURKO 5. A8 72

Maximální dosažitelný počet bodů byl 104.

Věra Dlabajová postupuje do regionálního kola, které se bude konat 22. ledna 2025 na Univerzitě Palackého  v Olomouci. Úspěšným studentům blahopřejeme a Věrce přejeme, ať se jí daří i v regionálním kole!

VÁNOČNÍ VYBÍJENÁ

Ve středu 18. 12. se v tělocvičně gymnázia uskutečnila tradiční akce s názvem „Vánoční vybíjená“, která přilákala studenty z nižších ročníků gymnázia. Tato každoroční událost, pořádaná ve svátečním duchu, se stala oblíbenou součástí předvánočního programu školy. Pět týmů hrálo systémem „každý s každým“ a snažili se získat cenné body. Týmový duch byl nedílnou součástí drobných vítězství. Děkujeme všem týmům za skvělé výkony a nasazení.

Výsledky:

  1. místo – tým 4. A8 ve složení JURČOVÁ, KURKOVÁ, BRŇOVJÁKOVÁ, AUJEZDSKÁ, NOVÁKOVÁ, PETŘEKOVÁ, KUBÍČEK, ANDRYS, PETŘEK, BARGEL, HURTA, KOCIÁN

 

  1. místo – tým 3. A8 ve složení BECHNÝ, ŠENA, POLÁCH, ŠŤASTNÝ, PAVLICA, FRYDRÝN, BORÁKOVÁ, STILLEROVÁ, SLOVÁKOVÁ, DOBROVSKÁ, HURTOVÁ

 

  1. místo – tým 1. A8 ve složení EMINGROVÁ, FLISNÍKOVÁ, HÝBLOVÁ, ČAŇOVÁ, ŽVÁČKOVÁ, VANČURA, ROZSYPAL, BOREČEK, KRAMOLIŠ, BARTOŇ

 

  1. místo – tým 2. A8/B ve složení KURKOVÁ, MACKŮ, ROZSYPALOVÁ, ROZSYPALOVÁ M., URBANOVÁ, VEČEŘOVÁ, KOSTKA, FARNÍK, ŠVANCARA, ŠTAMPOVSKÝ, KOCIÁN

 

  1. místo – tým 2. A8/A ve složení MILDORFOVÁ, PROCHÁZKOVÁ, MODRÁČKOVÁ, TŮMOVÁ, LÁTALOVÁ, NOVÁK, OPÁLENÝ, ČERNOHORSKÝ, LÁTAL, LUKAŠÍK

V. R.

Školní kolo Ekonomické olympiády

Ve školním kole Ekonomické olympiády, která se na naší škole konala 27. 11. 2024, uspělo 5 studentů:

Martin Maléř – 4.B

Filip Vrátný – 3.B

Štěpán Korb – 6.A8

Maxim Paděra – 6.A8

Vančura Samuel – 5.A8

 

Gratulujeme a přejeme hodně štěstí v krajském kole!

R. Chýlková

VÝPRAVA 1.A NA RADHOŠŤ

Ve čtvrtek 12. prosince 2024 se třída 1. A vydala na dobrodružnou výpravu , která měla za cíl posílit třídní kolektiv a zároveň nabídnout zážitky v přírodě. Akce zahrnovala noční výšlap na Radhošť, hledání pokladu, týmové hry a spoustu dalších aktivit, které žáci dlouho nezapomenou. Dobrodružství začalo večer, kdy se žáci vybavení čelovkami vydali na stezku směřující k Radhošti. Noční les dodal výpravě jedinečnou atmosféru, která prověřila jejich týmovou spolupráci a schopnost orientace. Během večera si žáci zahráli několik her, které byly zaměřené na posílení komunikace a důvěry. Tyto aktivity přispěly k lepšímu poznání mezi spolužáky a vytvořily přátelskou atmosféru. Po náročném výšlapu a hrách si třída odpočinula na horské chatě, kde si užila večerní pohodu. Ráno přivítala žáky zasněžená krajina, která poskytla ideální podmínky pro zimní radovánky spojené s cestou zpět.

Třídní akce na Radhošť byla velmi povedená. Kombinace dobrodružství, her a zimních radovánek vytvořila příležitost k posílení třídních vazeb a budování zdravé kolektivní atmosféry. Žáci si odnesli nejen vzpomínky, ale také pocit sounáležitosti a nové přátelské vztahy, které jistě ovlivní jejich další společné roky ve škole. Tato výprava ukázala, jak důležité jsou mimoškolní aktivity pro rozvoj mezilidských vztahů a pozitivní třídní klima. Věřím, že 1. A bude na tuto akci dlouho vzpomínat s úsměvem.

Veronika Růžičková

KREATIVNÍ MINIPROJEKT – VLASTNÍ STÁT

V hodinách základů společenských věd dostali žáci tříd 2. A a 6. A8 jedinečný úkol – vytvořit vlastní stát. Tento projekt spojil prvky politologie, ekonomie, historie i výtvarné výchovy a ukázal, jak mohou mezipředmětové vztahy obohatit výuku. Každá třída byla rozdělena do menších skupin, z nichž každá dostala za úkol vytvořit vlastní stát. Nejdříve museli žáci promyslet základní atributy své země. Začalo to volbou názvu, který často odrážel charakteristické rysy jejich imaginární země. Následně se věnovali tvorbě měny, která měla symbolizovat ekonomickou stabilitu jejich státu. Jedním z nejzajímavějších úkolů bylo navrhnout vlajku. Žáci museli zapojit svou kreativitu a zároveň přemýšlet o symbolice barev a tvarů. Některé skupiny šly ještě dál a vytvořily státní hymnu, která měla jejich zemi reprezentovat při „oficiálních příležitostech“. Dalším krokem bylo promyslet organizaci státu a jeho politický systém. Skupiny se musely rozhodnout, jak budou rozděleny pravomoci mezi různé složky státní moci. Některé týmy zvolily demokratický systém s parlamentem a prezidentem, jiné se inspirovaly monarchiemi či jinými modely. Každý návrh odrážel originální přístup a způsob, jakým žáci přemýšleli o správě své země.

Na závěr projektu měly skupiny možnost představit svůj stát spolužákům. Prezentace zahrnovaly popis klíčových aspektů jejich země, ukázky vlajek, názorné příklady měn, dělby moci i představy o fungování sektorů zdravotnictví a školství.. Třídy se navzájem inspirovaly a projekty byly hodnoceny nejen podle originality, ale i podle schopnosti žáků obhájit svá rozhodnutí.

Projekt „Vytvoř si vlastní stát“ byl nejen zábavným zpestřením výuky, ale také praktickým cvičením, které žákům přiblížilo fungování skutečných států. Díky propojení různých předmětů si žáci lépe uvědomili, jak spolu jednotlivé oblasti společnosti souvisejí. Navíc si rozvíjeli dovednosti jako týmová spolupráce, kritické myšlení a schopnost prezentovat své myšlenky.

Veronika Růžičková

Výsledky soutěže Best In English 2024

Ve čtvrtek 21. listopadu 2024 se naše gymnázium opět zapojilo do mezinárodní soutěže Best In English. Soutěž je určena pro studenty středních škol a probíhá formou online testu, jehož jazyková obtížnost se pohybuje v rozmezí B2 až C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.  Součástí testu jsou poslechové úkoly, gramatika a úkoly zaměřené na porozumění textu. Účastníci si mohou každý rok ověřit, na jaké úrovni jsou jejich jazykové znalosti, a porovnat je s dalšími  studenty ve škole i s ostatními z České Republiky i ze zahraničí. V letošním roce se zapojilo celkem 29 106 středoškoláků z 31 zemí a 740 různých škol.  Z naší školy jich soutěžilo 32 a nejlepšího umístění dosáhli tito studenti:

Umístění /jméno/ třída Umístění v ČR Umístění v mezinárodní soutěži Body Čas
1. Dominique Čech  8. A8 59 142 116 32
2. Maxim Paděra 6. A8 365 924 111 52
3. Věra Dlabajová  7. A8 631 1604 108,5 52
4. Adéla Porubová 6. A8 1081 2814 105 49
5. Martin Vrána 7. A8 2194 5625 98,5 32
6. Andrej Jochec 6. A8 2445 6237 97,5 53
7. Anna Kajzarová 6. A8 3047 7729 94,5 51
8. Eva Mertová 5. A8 3259 8225 93,5 48
9.  Eliška Vrzalová 5. A8 3296 8315 93,5 57
10. Filip Vrátný 3. B 3515 8885 92 44

Ve zvláštní kategorii studentů, v jejichž rodinném prostředí se používá angličtina, obsadila 24. místo v mezinárodní soutěži Anna Bathke ze třídy 5. A8.

Anna Bathke  5. A8 zvláštní kategorie 24 109,5 41

 Všem účastníkům soutěže děkujeme a blahopřejeme k dosaženým výsledkům.

 

Přejít nahoru