Omlouváme se, ale stránka Gymnázia bez JavaScriptu nefunguje správně. Prosím zapněte si JavaScript k načtení webu.

Aktuality

Zeměpisná olympiáda – školní kolo kategorie D (SŠ) – výsledky

Hned 25 studentů napříč celým vyšším gymnáziem se letos utkalo o postup do okresního kola Zeměpisné olympiády v kategorii D (střední školy).

Vítězství s 87,5 body (ze 100 možných) bere Martin Maléř (3.B), kterého v okrese z 2. místa doplní Ota Repák (8.A8; 84,5 b).

O další 2 body nazpět skončil na 3. místě Jakub Šimurda (3.A). Za zmínku stojí i báječné 4. místo Jaroslava Manduly (1.A), který za sebou coby student 1. ročníku nechal celou řadu maturantů a geografických seminárníků. Kompletní výsledková listina je k dispozici u Richarda Ehla.

Blahopřejeme a postupujícím přejeme mnoho zdaru v okresním kole!

RE

LYŽAŘSKÝ KURZ 1. ROČNÍKU V RAKOUSKU

Když jsme na začátku školního roku rozdávali informace s možnostmi konání lyžařských kurzů, vůbec jsme netušili, že bude takový zájem o kurz v Rakousku. Přes veškeré obavy, zda někdo neonemocní nebo se nezmění podmínky, jsme se v plném počtu sešli v neděli 14. 01. 2024 na OMV v Rožnově pod Radhoštěm a plní elánu vyrazili vstříc novým zážitkům a dobrodružství. Atmosféra v autobuse panovala výborná, zpívalo se, povídalo se a těšení se bylo víc než hmatatelné.

První den jsme navštívili středisko Kitzsteinhorn, podmínky byly vynikající, počasí nám ukázalo všechny své stránky. Přes jasné výhledy a sluníčko až ke sněhovým přeháňkám a totální mlze. Vše jsme zvládli a po celodenním lyžování se přesunuli k hotelu Oberwirt. Čekalo nás krásné prostředí, výborná večeře a po sdělení pokynů k následujícím dnům jsme se odebrali do peřin. Po noci v autobuse to bylo víc než příjemné.

Každé ráno začínalo rozcvičkou pak vydatnou snídaní a hůra na svah. Druhý den jsme využili veškerých možností, které nabízí středisko Schmittenhöhe. Počasí bylo fantastické. Sluníčko nás provázelo celým dnem, nálada byla perfektní a energie nechyběla k prozkoumávání celé škály všech možných tras, které byly k dispozici.

Středeční den byl ve znamení Saalbachu. Sice nesvítilo slunce, ale to nám na náladě neubíralo. Třetí den už se začala projevovat únava z nalyžovaných kilometrů, ale nálada, ta byla pořád skvělá.

Čtvrteční ráno bylo netradiční tím, že skupina dobrovolníků a dobrovolnic vyrazila do místního jezírka otestovat teplotu vody. Po snídani nás čekal poslední den na svahu. Nakonec jsme se vrátili zpátky na místo činu prvního dne a poslední den lyžování zakončili stylově na Kitzsteihornu. Příjezd do Kaprunu byl místním vláčkem, někteří pak pokračovali skibusem, jiní využili vlastních pohonných hmot a udělali si příjemnou procházku. Po celodenním lyžování nás čekalo sbalení a přesun autobusem zpět do Rožnova.

Jsme rádi, že jsme po několikaleté pauze mohli tento kurz opět zrealizovat. Věřím, že jsme si to všichni užili, nasbírali plno zážitků, prolomili mezitřídní vazby, posílili kamarádské vztahy a děkujeme všem za perfektní přístup, dobrou náladu v průběhu celého kurzu.

P.S. Video mluví za vše.

Veronika Růžičková

Nabídka volitelných seminářů pro školní rok 2024/2025

Žáci tříd 2. A, 2. B, 6. A8

V souladu s učebním plánem gymnázia si povinně zvolíte dva předměty, které budete navštěvovat ve třetím (sedmém) a čtvrtém (osmém) ročníku. Jedná se o dvouleté předměty, které jsou ve třetím (sedmém) ročníku dvouhodinové, ve čtvrtém (osmém) ročníku čtyřhodinové. Volba těchto předmětů úzce souvisí s předměty, ze kterých budete maturovat v profilové části a také s volbou vysokoškolského studia.

Obsahem profilové části maturitní zkoušky z předmětů – (matematika, fyzika, chemie, biologie, základy spol. věd, dějepis, zeměpis, informačně technologický základ a další cizí jazyk) je určitá část učiva příslušných volitelných předmětů. Proto důrazně doporučujeme návštěvu odpovídajícího volitelného předmětu, chcete-li z některého z těchto předmětů maturovat v profilové části.

K volbě seminářů z následující nabídky přistupujte zodpovědně! Případné změny seminářů budou možné pouze ve výjimečných a odůvodněných případech!

O požadavcích k přijímacím zkouškám na VŠ se můžete informovat u výchovného poradce.

Termín odevzdání přihlášek: 29. února 2024

Předkládáme Vám stručnou charakteristiku volitelných předmětů, ze kterých můžete vybírat 

  1. Seminář a cvičení z matematiky – MS
  • cílem semináře je zejména příprava k profilové části maturitní zkoušky (některé kapitoly z profilové zkoušky jsou probírány pouze v rámci tohoto dvouletého semináře z matematiky), k Matematice+ a přijímacím zkouškám na VŠ.
  • kromě zopakování a prohloubení znalostí z učiva 1. a 2. ročníku rozšiřuje seminář učivo povinného předmětu matematika o nové části, např. analytická geometrie v prostoru, maticový počet, diferenciální a integrální počet.
  • seminář je vhodný především pro studenty se zájmem o další studium na vysokých školách přírodovědného, technického a ekonomického směru
  1. Seminář a cvičení z fyziky – FS
  • cílem semináře je příprava k maturitě, prohloubení znalostí středoškolské fyziky s důrazem na vzájemnou souvislost různých oblastí fyziky a příbuzných oborů
  • příprava k přijímacím zkouškám na VŠ
  • řešení složitějších fyzikálních úloh, vypracování testů podobných testům na VŠ
  • získávání odborných informací na Internetu
  1. Seminář a cvičení z chemie – ChS
  • prohloubení a procvičování učiva z chemie obecné, anorganické, organické, analytické
    a biochemie
  • práce s odbornou a cizojazyčnou literaturou
  • práce na PC, informace z Internetu
  • příprava na maturitní zkoušku a přijímací zkoušky na VŠ
  • praktické dovednosti v chemické laboratoři
  1. Seminář a cvičení z biologie – BiS
  • rozšiřování a procvičování učiva (fylogeneze organismů, orgánových soustav – živočichů i člověka)
  • buněčná biologie
  • základní metabolické děje
  • práce s odbornou literaturou
  • příprava k maturitě a na přijímací zkoušky na VŠ
  • získávání dovedností a návyků v různých metodách praktických cvičení
  1. Informačně technologický základ – ITZ (k nové maturitní zkoušce)
  • moderní programovací techniky
  • Databázové aplikace – základní pojmy a principy databázové aplikace a jejího použití
    – ovládání databázové aplikace
  • databáze a jejich použití při tvorbě aplikací
  • Informace a informační zdroje – práce s informacemi; informace a metainformace
    – druhy informačních zdrojů; relevance a kvalita informačních zdrojů
    – etické a právní normy při práci s informacemi, ochrana autorských práv
    – ergonomie a hygiena práce s PC, ICT pro osoby s handicapem
  • Hardware – komponenty počítače a jejich funkce, digitální záznam informací
    – periferní zařízení
    – práce s počítačem a periferními zařízeními
    – využití počítače v propojení s dalšími zařízeními (digitální fotoaparát, mobil apod.)
  • Software – principy operačních systémů
    – práce v operačním systému
    – práce s daty
    – druhy operačních systémů, aplikační programy a jejich typy
    – programovací jazyky
    – bezpečnostní pravidla při používání počítače (aktualizace operačního systému
    a aplikací, ochrana proti virům apod.)
  • Počítačové sítě – orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí
    a sítí GSM
    – internet, komunikace, automatická aktualizace, antivirové zabezpečení
  1. Společenskovědní seminář – SvS
  • navazuje na učivo předmětu základy spol. věd, rozšiřuje znalosti a praktické dovednosti
    v jednotlivých společenských vědách
  • v prvním roce se zaměřuje na ekonomii, psychologii, sociologii, logiku, ve druhém roce na filosofii, právo a politologii
  • náplň jedné čtvrtiny hodin mohou ovlivnit žáci
  • mezi základní prostředky bude patřit práce s rozmanitými texty, testy, ankety, soutěže, logická cvičení, besedy a diskuse
  1. Dějepisný seminář – DS
  • v prvním roce – práce s historickým dokumentem, regionální historie, Valašsko, Rožnovsko
  • náboženské systémy, mytologie
  • vybrané kapitoly z dějin středověku a novověku
  • ve druhém roce – dějiny kultury, hospodářství, techniky, historický zeměpis
  • vybrané kapitoly z dějin 20. stol., prognózy pro 21. stol.
  • rozbor aktuálních problémů, výročí, exkurze
  1. Seminář a cvičení z geografie a geologie – GeS
  • tematická návaznost na předmět Geografie a geologie, prohloubení znalostí a především praktických dovedností a souvislostí mezi fyzickou, humánní (socioekonomickou) a regionální geografií
  • politická geografie, analýza aktuálních geopolitických problémů a konfliktů ve světě a globálních problémů lidstva
  • praktická příprava nejen k maturitě, ale hlavně k přijímacím zkouškám a k samotnému studiu na vysokých školách geografického, kartografického a ekonomického zaměření či ke studiu na fakultách sociálních věd (žurnalistika, politologie, mezinárodní vztahy, místní a regionální správa a rozvoj, environmentální studia ad.); všeobecný přírodní, kulturní a politický přehled
  • vybrané kapitoly jsou koncipovány na základě budoucích potřeb studentů semináře (student aktivně ovlivňuje jeho skladbu)
  • samostatná práce s odbornou literaturou, atlasy a zejména s internetovými zdroji, datovými a mapovými podklady (světové geografické databáze, Český statistický úřad, veřejné mapové portály aj.), analýza a interpretace dat v souvislostech, aktivní řešení problémů
  • praktická kartografie – GIS, dálkový průzkum Země, tvorba map
  • týdenní aplikované terénní cvičení (společně s BiS)
  • využití obrázků, schémat, grafů; dokumentů, studentských referátů, moderované diskuse; aktivní obhajoba seminární práce vs. její oponentura
  1. Seminář z deskriptivní geometrie – DgS
  • seminář je velmi vhodný pro budoucí studenty technických oborů – stroj. fakulty, architektury apod.
  • základní zobrazovací metody – kótované promítání, Mongeovo promítání, pravoúhlá axonometrie, kosoúhlé promítání
  • určování vzájemných poloh bodů, přímek a rovin
  • konstrukce kuželoseček
  • zobrazování jehlanu, hranolu, oblých těles (koule, válec, kužel) a jejich řezy
  1. Konverzace ve španělském jazyce – ŠK
  • prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
  • rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
  • aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
  • reálie španělsky mluvících zemí
  • četba španělsky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
  • získání základních znalostí o kultuře a životním stylu ve španělsky mluvících zemích
  • upevnění a automatizace výslovnostních návyků
  1. Konverzace v německém jazyce – NK
  • rozšiřování slovní zásoby a zdokonalení řečových dovedností
  • cvičení sluchové paměti, reprodukce slyšených textů
  • čtení a rozbor úryvků z literárních děl, prohlubování znalostí reálií německy mluvicích zemí
  • práce s časopisy, velké osobnosti německé a rakouské kultury
  • diskuse k aktuálním tématům
  • korespondence úřední, navazování osobních kontaktů
  • využití Internetu, spolupráce s partnerskou školou
  • příprava k maturitní zkoušce, aplikace vědomostí k aktivnímu užití v praxi
  1. Seminář z anglického jazyka AS
  • seminář je primárně určen studentům, kteří se připravují ke složení jazykových zkoušek a dále těm, kteří se v budoucnu chtějí angličtině věnovat profesně a dále ji odborně studovat na VŠ
  • seminář není zamýšlen jako doučování
  • seminář je zaměřen především na přípravu k jazykovým zkouškám na úrovni B2 případně vyšší
  • seminář nabízí rozšíření a prohloubení jazykových znalostí (pronunciation, grammar, spelling, vocabulary) a jazykových dovedností (reading, writing, speaking, listening)
  • v závěrečném ročníku možnost nacvičování přijímacích testů
  • pro zapsání do tohoto semináře je nutné úspěšně napsat test (termín bude upřesněn)

Žáci tříd 3. A, 3. B, 7. A8

V souladu s učebním plánem gymnázia si povinně zvolíte třetí a čtvrtý volitelný předmět, které budete navštěvovat v posledním ročníku gymnázia. Oba předměty budou tříhodinové. Semináře, které již navštěvujete, budou ve čtvrtém ročníku čtyřhodinové! Není možná volba stejných seminářů ve třetím a čtvrtém ročníku. Každý žák musí mít čtyři různé volitelné předměty.

V posledním ročníku nebudete mít předměty: fyzika, biologie, chemie.

Obsahem profilové části maturitní zkoušky z předmětů – (matematika, fyzika, chemie, biologie, základy spol. věd, dějepis, zeměpis, estetika a další cizí jazyk) je určitá část učiva příslušných volitelných předmětů.

Volbu proveďte uváženě tak, abyste se dobře připravili k maturitní zkoušce a na VŠ.

O požadavcích k přijímacím zkouškám na VŠ se můžete informovat u výchovného poradce.

Termín odevzdání přihlášek: 29. února 2024

 

Předkládáme Vám stručnou charakteristiku volitelných předmětů, ze kterých můžete vybírat

  1. Seminář a cvičení z fyziky – FS
  • cílem semináře je příprava k maturitě, přehled, prohloubení a procvičení středoškolské fyziky
    s důrazem na vzájemnou souvislost různých oblastí fyziky a příbuzných oborů
  • příprava k přijímacím zkouškám na VŠ
  • řešení složitějších fyzikálních úloh, vypracování testů podobných testům na VŠ
  • využití Internetu ve vhodných případech
  1. Seminář a cvičení z chemie – ChS
  • prohloubení a procvičování učiva z chemie obecné, anorganické, organické, analytické
    a biochemie
  • práce s odbornou a cizojazyčnou literaturou
  • práce na PC, informace z Internetu
  • příprava na maturitní zkoušku a přij. zkoušky na VŠ
  • praktické dovednosti v chemické laboratoři
  1. Seminář a cvičení z matematiky – MS
  • procvičení a prohloubení učiva matematiky ze základních hodin na vyšším gymnáziu s hlavním důrazem na přípravu ke společné (písemné) části maturity z matematiky
  • náplní učiva mj. úpravy výrazů, řešení všech typů rovnic a nerovnic, grafy funkcí, goniometrie a další
  • procvičení příkladů z přijímacích zkoušek na VŠ
  1. Informačně technologický základ – ITZ (k nové maturitní zkoušce)
  • Informace a informační zdroje – práce s informacemi; informace a metainformace
    – druhy informačních zdrojů; relevance a kvalita informačních zdrojů
    – etické a právní normy při práci s informacemi, ochrana autorských práv
    – ergonomie a hygiena práce s PC, ICT pro osoby s handicapem
  • Hardware – komponenty počítače a jejich funkce, digitální záznam informací
    – periferní zařízení
    – práce s počítačem a periferními zařízeními
    – využití počítače v propojení s dalšími zařízeními (digitální fotoaparát, mobil apod.)
  • Software – principy operačních systémů
    – práce v operačním systému
    – práce s daty
    – druhy operačních systémů, aplikační programy a jejich typy
    – programovací jazyky
    – bezpečnostní pravidla při používání počítače (aktualizace operačního systému
    a aplikací, ochrana proti virům apod.)
  • Počítačové sítě – orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí
    a sítí GSM
    – internet, komunikace, automatická aktualizace, antivirové zabezpečení
  1. Estetický seminář – ES
  • dějiny umění – umění jako obraz své doby
  • dějiny hudby
  • hudební teorie a terminologie, poslech děl, zařazení, rozbor
  • architektura a krajina, prostředí života
  • evropská výtvarná kultura a mimoevropské umění – regionální umění
  • absolvování semináře je nezbytné pro maturitu z profilového předmětu Estetická výchova
  • seminář je vhodný pro žáky, kteří se budou hlásit na umělecké školy, pedagogické fakulty a pod.
  1. Dějepisný seminář – DS
  • Práce s historickým dokumentem
  • Náboženské systémy mytologie
  • Vybrané kapitoly z dějin středověku a novověku
  • Dějiny kultury, hospodářství, techniky, historický zeměpis
  • Vybrané kapitoly z dějin 20. stol, prognózy pro 21. stol.
  1. Konverzace v německém jazyce – NK
  • rozšiřování slovní zásoby a zdokonalení řečových dovedností
  • cvičení sluchové paměti, reprodukce slyšených textů
  • čtení a rozbor úryvků z literárních děl, prohlubování znalostí reálií německy mluvicích zemí
  • práce s časopisy, velké osobnosti německé a rakouské kultury
  • diskuse k aktuálním tématům
  • korespondence úřední, navazování osobních kontaktů
  • využití Internetu, spolupráce s partnerskou školou
  • příprava k maturitní zkoušce, aplikace vědomostí k aktivnímu užití v praxi
  1. Konverzace v anglickém jazyce – AK
  • prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
  • rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
  • aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
  • reálie anglicky mluvících zemí
  • přehled historie anglické a americké literatury, četba úryvků v originále
  • četba anglicky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
  • získání základních znalostí o kultuře a životním stylu v anglicky mluvících zemích
  • sestavení souvislého písemného a ústního sdělení k aktuálním událostem a dané tematice
    v různých formách
  • upevnění a automatizace výslovnostních návyků
  1. Konverzace ve španělském jazyce – ŠK
  • prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
  • rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
  • aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
  • reálie španělsky mluvících zemí
  • četba španělsky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
  • získání základních znalostí o kultuře a životním stylu ve španělsky mluvících zemích
  • upevnění a automatizace výslovnostních návyků
  1. Konverzace v ruském jazyce – RK
  • upevnění znalostí písemné i tištěné azbuky, plynulého čtení a psaní
  • psaní na ruské klávesnici
  • gramatika v rozsahu učebnice Klass (1. – 3. díl)
  • témata: osobní charakteristika, bydlení, škola, obchody, stravování, kultura a umění, Moskva, Petrohrad
  1. Seminář z deskriptivní geometrie – DGS
  • seminář je velmi vhodný pro budoucí studenty technických oborů – stroj. fakulty, architektury apod.
  • základní zobrazovací metody – kótované promítání, Mongeovo promítání, pravoúhlá axonometrie, kosoúhlé promítání
  • určování vzájemných poloh bodů, přímek a rovin
  • konstrukce kuželoseček
  • zobrazování jehlanu, hranolu, oblých těles (koule, válec, kužel) a jejich řezy
  1. Základy podnikání a projektové řízení – ZPPŘ
  • Měkké manažerské dovednosti (SWOT, Brainstorming, zpětná vazba, týmová práce, time management, komunikace a vyjednávání, řešení problémů a konfliktů)
  • Základy projektového řízení
  • Základy podnikání (právní úprava, daně a účetnictví, ekonomika obchodu, personalistika)
  • Řízení podnikatelských plánů a projektů (LogFrame, harmonogram, rozpočet)
  • Analýzy (trhu, cílových skupin, konkurence, finanční, rizik)
  • Marketing
  1. Seminář 3D grafiky – 3D
  • matematický model scény, vrcholy, hrany a plochy, primitivní tělesa a jejich transformace
  • fyzická transformace objektu, úpravy objektu pomocí modifikátorů
  • použití polí objektů, frames ap. jako řešení opakujících se objektů (sloupořadí, žaluzie, řetěz,
    ..)
  • materiály – fyzikální vlastnosti povrchu a jejich reprezentace pomocí shaderů, fyzická reprezentace plasticity versus použití bump map
  • světla a jejich použití ve scéně
  • kamery a jejich vlastnosti, typ kamery, nastavení optiky, zaostření a hloubka ostrosti
  • rendering – renderovací engine, nastavení renderingu, řešení běžných chyb renderingu
  • jednoduchá animace na základě klíčových snímků
  • případné další rozšiřujcí učivo
  • inverzní kinematika (spojení objektů, kostra objektu…)
  • použití částicových vlastností materiálů (vlasy, srst, tráva, déšť…)
  • reálná fyzika ve 3D modelování – gravitace, materiálové vlastnosti (látka, dým, kapalina…)
  1. Seminář a cvičení z molekulární biologie a genetiky – MBG
  • podrobněji se probírají struktura a funkce informačních makromolekul (nukleové kyseliny, proteiny)
  • prohlubuje se učivo z genetiky virů, prokaryot a eukaryot (struktura a regulace jejich genomu)
  • řeší se evoluce na molekulární úrovni
  • probírají se metody a techniky používané v molekulární biologii a genetice
  • seznámení s epigenetikou
  • probírá se molekulární podstata rakovinného bujení
  • dovednosti a znalosti vhodné ke studiu na přírodovědeckých a lékařských fakultách
  1. Soudobé dějiny a geopolitika – SDG
  • seminář náplní obohacuje dějepisnou výuku moderních dějin o nejnovější dějiny soudobé a nahrazuje a prohlubuje geopolitická témata dosavadního předmětu Geografie a geopolitika (Geop)
  • seminář je vhodným doplňkem pro maturanty z dějepisu, geografie a společenských věd k jejich příslušným dvouletým seminářům (rozvíjí znalosti a dovednosti z DS, GeS a SvS – u žádného z předmětů ale tyto dvouleté semináře jakožto přípravu k maturitě a na vysoké školy nenahrazuje!) či studenty, kteří orientaci v soudobém geopolitickém dění upotřebí při přijímacích zkouškách na vysoké školy (testování studijních předpokladů apod.)
  • seminář řeší témata geopolitického vývoje po rozpadu bipolárního světa v 90. letech 20. století, integračních procesů v Evropě a ve světě a vybraných aktuálních geopolitických problémů a konfliktů světa
  • seminář bude vyučován formou zpracování zvolených případových studií studentskými seminárními pracemi s ústní prezentací, její oponenturou, kritickým zhodnocením a následnou moderovanou diskusí; další vybraná témata budou analyzována s využitím filmového či textového dokumentu

 

  1. Mediální gramotnost a kritické myšlení (v anglickém jazyce) – MGKM
  • Seminář umožní studentům lépe pochopit, jakou roli hrají masmédia v našich životech a zároveň rozšíří jejich slovní zásobu a znalosti jazykových prostředků tak, aby byli nejen schopni lépe porozumět mediálnímu obsahu ale i posoudit jeho relevanci a rozpoznat motivaci autorů. Seminář je zaměřený jak na teoretické tak i na praktické dovednosti a bude probíhat podle následujícího plánu.
  • Seznámení se s různými typy masmédií se zaměřením na média s největším dopadem na společnost, zejména denní tisk, televizní vysílání a sociální sítě.
  • Efektivní používání nástrojů pro vyhodnocení důvěryhodnosti zdroje informací a jejich kvality.
  • Kritická analýza mediálního obsahu se zaměřením na analýzu použitých prostředků pro formování názoru publika, stanovení cílové skupiny a odhalení předpokládaného záměru tvůrce obsahu.
  • Praktická část, ve které si studenti předem stanoví parametry mediálního produktu (cílová skupina, obsah, prostředky a požadovaný dopad) a následně takový mediální produkt společně vytvoří.
  • Seminář je určen studentům se znalostí anglického jazyka minimálně na úrovní B1.
  1. Seminář z geologie a ekologie – SGE
  • V semináři se budeme zabývat různými aspekty geologie, účastníci se seznámí s horninami a nerosty, pochopí, jak vznikají a jaké jsou jejich vlastnosti, získají informace o těžbě nerostných surovin a dopadech těžby na životní prostředí, o vodním režimu v krajině a o ochraně vodních zdrojů. Seminář zahrne také pedologii (vznik půd, půdní typy, ochrana půdy) a paleontologii (vznik fosilií, význam fosilií pro studium geologické minulosti). Budeme získávat znalosti o geologickém vývoji České republiky v souvislosti s geologickým vývojem planety Země, poznáme rostliny a živočichy, kteří se vyskytovali na Zemi v minulých geologických obdobích.
  • Ekologie je vědní obor, který se zabývá vztahy mezi živými organismy a jejich prostředím. Seznámíme se s abiotickými vlivy prostředí, jako je například teplota, voda, světlo. Prohloubíme znalosti o ekosystémech, budeme zkoumat vztahy mezi živými a neživými složkami přírody. Zmíníme se o hlavních globálních ekologických problémech, které ohrožují životní prostředí a biodiverzitu na naší planetě. Budeme diskutovat o klimatické změně, znečištění ovzduší a vody, ztrátě biodiverzity, suchu a znečištění půdy.
  1. Zpravodajská analýza a strukturované analytické techniky – ZASAT
  • Cílem je uvést studenty do problematiky aplikace individuálních a kolektivních kognitivních metod pro vážení dat a testování hypotéz v sociokulturním kontextu. Tj. dát studentům základy analytického myšlení.
  • Znalost a uvědomění si, kdy a proč potřebujeme informace, kde je najít a jak je vyhodnotit, použít a jak je sdělovat (informační gramotnost).
  • Schopnost informace zpracovat, utřídit, porovnat, ověřit, nalézt vzájemné vazby a souvislosti, vyhodnotit a vyvodit ze získaných informací závěry.
  • Zpravodajství jako součást každodennosti, zpravodajský cyklus, analytická práce v rámci zpravodajského cyklu
  • Zpravodajská analýza (Intelligence Analysis)
  • Strukturované analytické techniky (Structured Analytic Techniques)
  • Demonstrace na případových studiích
  • Týmová práce.
  • Analýza historické či aktuální kauzy s využitím informací z otevřených zdrojů.
  • V rámci semináře budeme pracovat také s výukovými a odbornými texty v angličtině (nutná schopnost porozumět, přeložit – B1).
  1. Seminář z psychologie – PSCH
  • Seminář se zaměřuje na praktické oblasti psychologie, nejznámější jména z této vědecké oblasti a výzkumy, které byly provedeny. Pokusíme se realizovat některé výzkumy, vyzkoušíme si tvorbu a aplikaci metodologie. Součástí semináře bude i prohloubení znalostí o základních pojmech (pozornost, motivace, paměť, inteligence atp.)
  • Psychické poruchy, psychoterapie
  • Stres a psychohygiena, obranné mechanismy
  • Pracovní pohovor, volba povolání
  • Psychologie práce

Psychologické výzkumy, experimenty

 

 

 

Předvánoční návštěva Vídně

Dne 22. 12. 2023 měli naši studenti učící se němčinu možnost absolvovat návštěvu Vídně s baletním představením, prohlédnutím památek a vánočních trhů.

I přes nechuť, kterou u mnohých vyvolalo brzké vstávání, se v 5:15 scházíme na autobusovém nádraží v Rožnově, odkud v 5:30 vyrážíme. Cestou ještě nabíráme pasažéry v Zubří a ve Valašském Meziříčí. Kolem 8 hodiny ranní přijíždíme do Mikulova, kde máme přestávku. Do Vídně dorážíme kolem půl desáté. Autobus nás vysazuje za Přírodovědným muzeem v centru Vídně, odtud k budově státní opery musíme dojít pěšky. Procházíme kolem památníku W. A. Mozarta a J. W. Goetha. V 10 hodin přicházíme k Vídeňské státní opeře, rozdělují se lístky a už vcházíme do majestátní budovy. Do představení nám zbývá hodina, a tak si procházíme její nádherné prostory a žasneme. Balet „Shifting symmetries“ je nové představení se třemi částmi od tří různých autorů. Každá z nich má svou vlastní hudbu a kostýmy, každá z nich je úplně jiná a krásná. Nejobdivuhodnější je však výkon účinkujících, ať už muzikantů, tak tanečníků na jevišti. Je to pro nás nezapomenutelný zážitek.

Z představení nás paní učitelky vedou na Kärntner Straße, kde máme hodinku na oběd. Po ní se rozdělujeme na několik skupinek. Každá se jde podívat jinam. Někteří navštěvují Přírodovědné muzeum (Naturhistorisches Museum Wien), jiní se vydávají za uměním do galerie Albertiny. Jsou i tací, kteří se vydávají za sportem na fotbalový stadion (Generali Arena Austria Wien) nebo za trochou historie do Císařské klenotnice (Kaiserliche Schatzkammer Wien).

Co by byla vánoční návštěva Vídně bez vánočních trhů? I my si proto po vzdělávacím programu jdeme oddechnout a nasát vánoční atmosféru mezi osvětlené stánky. Nejkrásnější trh je před Vídeňskou radnicí (Wiener Rathaus). Je to skvělá příležitost ještě dokoupit vánoční dárečky, ochutnat punč (popřípadě horkou čokoládu), nebo se jen tak kochat výrobky.

V šest hodin pro nás přijíždí autobus. Zbývá už jen naposledy se pokochat osvětlenou Vídní a hurá domů.

Děkujeme moc za úžasný zážitek.

Zuzana Petřvalská, 3. B

Informace k přijímacímu řízení 2024 – 2025

Milí uchazeči, vážení zákonní zástupci.

Přehled všech důležitých informací MŠMT pro přijímání na střední školy a konzervatoře pro školní rok 2024/2025 naleznete zde:

https://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/prijimani-na-stredni-skoly-a-konzervatore

Zejména bychom Vás rádi upozornili na spuštění webových stránek www.prihlaskynastredni.cz, které jsou členěny se zaměřením na jednotlivé aktéry. Stránky budou hlavním zdrojem informací, které s novým systémem průběhu a přijímání do středních škol a konzervatoří souvisí, a to jak pro uchazeče a jejich zákonné zástupce, tak pro základní a střední školy.
Webové stránky se budou postupně doplňovat dalšími potřebnými informacemi. Zahrnou návody, jak v přijímacím řízení postupovat, metodické a informační přehledové materiály, harmonogram přijímacího řízení a další dokumenty s přijímacím řízením související.
Prostřednictvím webových stránek bude také zpřístupněn informační systém, který umožní:

  • plně elektronické přihlašování uchazečů nebo vytvoření listinné podoby přihlášky   prostřednictvím výpisu z informačního systému,
  • prostředí pro administraci úkonů mezi střední školou  a Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV),
  • rozřazování uchazečů do středních škol a konzervatoří a o zveřejnění výsledků

Potřebné formuláře ke stažení a vyplnění najdete na stránce „Tiskopisy a žádosti„.

OLOMOUC – historicko-kulturně-adventní exkurze

Předvánoční exkurze třídy 3. A do Olomouce byla skvělá. Všem doporučujeme navštívit Vlastivědné muzeum se čtyřmi expozicemi: 450 let UPOL, Doba France Josefa, Síla kamenů a nerostů, Příroda a historie Olomoucka – opravdu velká spousta exponátů, artefaktů a interaktivních prvků, které neprojdete ani za 3 hodiny.

Dále jsme navštívili nádherně zrekonstruovaný novogotický Červený kostel spolu s vědeckou knihovnou a výstavou uměleckých fotografií Jadrana Šetlíka a vše zakončili na adventních trzích s voňavým punčem.
Přejeme hezké nový rok všem!

Třída 3. A

Vánoční hodiny německé konverzace a 8.A8

I letos si žáci německé konverzace a třídy 8. A8 zpestřili adventní čas tradiční předvánoční hodinou. Ta se nesla v duchu vánočních her, zpívání německých koled, ochutnávky cukroví a hezké vánoční atmosféry. Nechybělo ani předávání dárků v rámci hry Wichteln, kdy si každý odnesl překvapení od náhodného spolužáka či učitele. Všem přejeme klidné a ve zdraví prožité Vánoce! 

Johana Valová 

Výsledky školního kola konverzační soutěže v anglickém jazyce ze dne 21. 12. 2023

Kategorie I.B (první 3 postupují do okresního kola):

  1. Petra Gallová, 2.A8
  2. Antonie Vašáková, 1.A8
  3. Sarah Dobrovská, 2.A8
  4. Jindřich Lukašík, 1.A8
  5. Jindra Urbanová, 1.A8
  6. Vojtěch Staňo, 2.A8
  7. Jakub Šena, 2.A8

Kategorie II.B (první 2 postupují do okresního kola):

  1. Natálie Haplová, 4.A8
  2. Eva Mertová, 4.A8
  3. Ema Pernická, 4.A8
  4. Markéta Žváčková, 4.A8
  5. Kamila Porubová, 3.A8
  6. Karmela Jakubová, 3.A8
  7. Berenika Farníková, 3.A8

Kategorie III.A (první 2 postupují do okresního kola):

  1. Hana Stričeková, 7.A8
  2. Anna Kajzarová, 5.A8
  3. Maxim Paděra, 5.A8
  4. Ondřej Karlík, 1.A
  5. Michaela Juříčková, 2.A
  6. Andrej Jochec, 5.A8
  7. Jan Vičan, 2.B
  8. Jonáš Trpík, 1.B
  9. Fabio Thurnheer, 1.B
  10. Sára Fojtášková, 2.A
  11. Nicol Děcká, 1.A
  12. Veronika Mikulenková, 2.B
  13. Moritz Fox, 5.A8
  14. Amaliia Samoiliuk, 5.A8
  15. Veronika Válková, 2.B

Všem děkujeme za účast a postupujícím gratulujeme!!!

Aleš Daehne

Přejít nahoru